DC Beef i balancegang: Noteringen gik op, trods svær afsætning

Et oksekødsmarked ude af balance. Sådan beskriver topchef Jais Valeur det første halvår af 17/18, når det gælder Danish Crowns oksekødsdivision.

For selv om afsætningen var svær på flere områder for selskabets sælgere, så steg noteringen til andelshaverne og leverandører i udlandet. Det presser naturligt nok indtjeningen, fortæller direktøren.

"Ejerne har fået 10 procent mere for deres kreaturer. Men markedet har været ude af balance. Især i Nordtyskland og Polen steg indkøbspriserne, men det var været svært at se salgspriserne blive løftet op", siger han.

"Især på huder og biprodukter har markedet været præget af intens konkurrence ud af USA, hvor en lavere dollarkurs har betydet, at amerikanerne er kommet meget ind på det kinesiske marked. Det svækker vores salg", forklarer Jais Valeur.

Hudesalget, der for Danish Crown sker i andelsselskabet Scan-Hide, der ejes sammen med en række øvrige kreaturslagterier, har derfor været præget af faldende priser. Med en hudepris, der ligger oppe omkring en tiendedel af den samlede slagteværdi, har de faldende priser her en markant betydning for noteringen.

Det præcise resultat i oksekødsdivisionen oplyser Danish Crown normalt ikke.

Nyindkøbt slagteri præget af fald

For bare et år siden købte DC Beef det tyske slagteri Teterower i Mecklenburg-Vorpommern, hvilket fordoblede antallet af årlige slagtninger til 200.000 kreaturer for selskabet.

Her er man naturligt nok påvirket af markeds-ubalancen, forklarer Jais Valeur.

"Vi har en fin udvikling i Teterower. Både vores slagteri i Husum og i Teterower har man været påvirket af ubalancen. Så vores resultater er stadig fine, men ikke så godt, som vi havde håbet på."

For den samlede koncern endte omsætningen for halvåret 17/18 på 30,1 mia. kroner og resultatet på 1.024 mio. kr.

Emneord danish crown, oksekød

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.