DC-formand: Vi lykkes med meget - men....
Danish Crown-formand Erik Bredholt er tilfreds med slagteriets præstationer det sidste år. Bortset fra én helt og aldeles afgørende ting.

Egentlig er han »faktisk godt tilfreds«, fortæller formand i Danish Crown Erik Bredholt.

For slagterikoncernen leverer på stort set alle punkter.

»Mange af de forskellige ting, vi har haft gang i i årets løb er lykkedes godt for os. Der er sådan set gode bidrag hele vejen rundt,« siger han og nævner både DC Beef resultater og de danske svineslagterier, der har leveret en stigende indtjening.

»Vi er faktisk lykkedes med rigtig mange af de ting, vi har sat os for at lykkes med. Vi har faktisk også afregnet 24 øre over den tyske notering, når vi tager efterbertalingen med. Det kan vi godt være bekendt. Men det markedsprisniveau, der er for svin i Danmark og i landene, som vi normalvis sammenligner os med, er for lavt til, at man på den lange bane kan leve af det som svineproducent,« siger han.

At slagteriet dermed er stærkt, men at ejerne hænger slemt - nogle endda på randen af konkurs er lidt af et paradoks.

Derfor er formanden ikke i tvivl om, hvad der bliver næste års primære opgave. Nemlig at løfte noteringen.

På den korte bane er han dog tilfreds med, at selskabets nye model med PA-konti, såkaldt personlige ansvarlige konti, fører tiltrængte penge ud på bedrifterne. Ikke i form af likvider til brug i morgen, men som hjælp til regnskaberne.

»Hvis vi tager svin, så vil man hjemme i sit regnskab kunne indtægtsføre 8 øre per kilo. Det er et beløb, som den enkelte kan se i sit regnskab,« melder Erik Bredholt.

Det samlede beløb til svine-, so- og kreaturandelshavere på PA-konti er 113 mio. kr. Pengene på de nye PA-konti i rater over ti år, når man stopper som andelshaver.

Emneord danish crown

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.