DC og Arla: Tegn på bunden er nået på priserne

Svagt positive meldinger fra andelsfolk til krisemøde i Aulum.

På krisemødet i tirsdag aften i Aulum, arrangeret af en række landboforeninger, blev der fremsat svagt positive meldinger fra både Arla og Danish Crown om, at priserne på henholdsvis mælk og kød med stor sandsynlighed ikke vil falde yderligere.

Både Steen Nørgaard Madsen fra Arlas bestyrelse og næstformand i Danish Crown Asger Krogsgaard fremsatte vurderinger om, at bunden er nået, og at der kan spores svage tegn på stigninger - omend tidspunktet for stigningerne er usikkert.

Steen Nørgaard Madsen tog udgangspunkt i den stigning, som tidligere samme dag var registreret ved GDT-auktionen på mælk. Efter fem måneders fald er er prisen steget med 14,8 pct.

»Det er et lille lys i mørket og et signal om stigning. Det giver tro på, at vi står på bunden,« sagde Steen Nørgaard Madsen.

I Danish Crown blev den sædvanlige stigning i noteringen hen over sommeren som følge af grillvejr, aldrig til noget i år - dels fordi grillvejret delvist udeblev, og dels fordi oplagrede mængder af svinekød er blevet sendt på markedet.

»Men det betyder, at prisen ikke vil falde tilbage, som den sædvanligvis gør i efteråret, og derfor tror vi på en svag stigning i efteråret,« sagde Asger Krogsgaard.

Trods den nuværende lave notering vurderede han, at situationen kunne være værre - ikke mindst fordi Danish Crowns investeringer i udlandet har været meget postive og bidrager med 40-60 øre pr. kg til de danske ejere om året.

»Jeg kan ikke sige, at noteringen stiger med en krone før jul, men vi ser ind i et positivt marked, og vores konkurrenceevne er stærkt forbedret. I 2008 var vi typisk 40 øre under den tyske pris, men i år tør vi tro på, at vi vil slå tyskerne med 10-15 øre. Meget tyder på, at mange mindre producenter in Tyskland, Polen og Rumænien vil stoppe,« sagde Asger Krogsgaard.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.