De første går ud kl. 3 - de sidste går ind kl. 22.30
Thomas Hjort bruger malkerobotterne til at sortere køerne ud til afgræsning. Han henter køer og åbner led flere gange i løbet af dagen.

Man kommer på ingen måde sovende til en optagelse af græs og rug på hele 15 kg ts. pr. ko pr. dag. Det kan Thomas Hjort, Lunde, skrive under på.

Han bruger de to malkerobotter til at sortere køerne ud til afgræsning, og de første køer kan forlade stalden kl. 3, når de er blevet malket.

Kl. 6 lukker Thomas Hjort eller medhjælperen leddet til den første mark og giver resten af køerne, cirka halvdelen, lov at gå på en anden mark.

Kl. 9 kan de morgenfriske køer atter komme ind til stalden og malkerobotterne. Vil de ud igen, går de til dagens tredje mark. Ved middagstid er de ude igen, og så får resten af køerne adgang til stalden. Midt på eftermiddagen får de lov at komme på dagens fjerde mark og sidst på eftermiddagen åbnes til stalden igen.

»Og så slutter jeg af med at hente de sidste køer ind ved 22.30-tiden«, siger Thomas Hjort.

De mange hentninger øger også køernes besøg i malkerobotterne, hvor der i sommerperioden er 2,6-2,7 malkninger pr. ko mod 3,0 i vinterperioden.

Overblikket

De mange ture ud og ind fra markerne giver Thomas Hjort og medhjælperen et godt indblik i, hvor meget køerne æder, hvor meget markerne producerer, og hvornår der skal ske et foldskifte.

Derfor har Thomas Hjort indtil nu afholdt sig fra at investere i eksempelvis plademålere til at måle græsvækst.

Han har inddelt afgræsningsmarkerne i folde på 2-2,5 hektar hver, og hegnsarbejdet er lettet betragteligt med introduktionen af polytråd. Det er let at rulle ind eller lægge ned, når der eksempelvis skal rulles en vandingsmaskine over folden. Yderhegnet er et fast og solidt trådhegn.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.