Derfor bliver rødbedeavlerne andelshavere i Danish Crown

Ugen på spidsen: Hvis plantebaserede alternativer til rødt oksekød kan bidrage til bundlinjen og fastholdet brandets styrke, er der ingen grund til, at Danish Crown ikke skal gå all-in på vegetarmenuen, mener ugens klummeskribent.

Landsforeningen af danske Mælkeproducenter stillede forleden et sjovt spørgsmål: Når nu Danish Crown begynder at lave planteburgere, skal rødbedeavlerne så til at være andelshavere?

Bagved spørgsmålet ligger formentlig både en undren og en bekymring: Hvorfor kaste sig over nye forretningsområder, når det ikke går sådan helt fremragende med det ’gamle’ forretningsområde, nemlig slagtning og salg af okse- og svinekød?

Bekymringen går naturligvis på, om det kan blive en lønsom produktion, eller om den i lighed med andre kuldsejlede forretningsområder skal understøttes af svine- og oksekødsproducenterne.

Oksekød under massivt pres

Især oksekødet kommer i stigende grad under pres.

Dels fra EU’s handelsaftaler, hvor sydamerikansk adgang til det europæiske fødevaremarked i vid udstrækning byttes væk for muligheden for øget europæisk industrieksport. Det er muligvis en netto-vinderstrategi for Europa, men for landbruget er det endnu et strå på kamelens ryg – den segner snart.

Dels fra den stigende klimabevidsthed og nu også både danske og britiske ønsker om at stoppe for aflivning af spæde tyrekalve og derved øge mængden af kalvekød yderligere.

Tanken bag aflivningsstoppet er at opnå ’license to produce’. Altså en investering i imagepleje (kalven) for at kunne opretholde hovedproduktionen (mælk).

Stor bid af vegetarmarkedet

Er det ikke det samme, Danish Crown er i gang med? Rødbedebøffen er imagepleje for fortsat at kunne slagte løs.

Næppe. Alt tyder på et støt stigende marked for vegetarprodukterne og såmænd også mulighed for en noget større profitmargin. Netop i dag, onsdag 14. august, kan du på landbrugsavisen.dk læse om de amerikanske fødevaregigant Smithfields Foods lancering af en hel serie plantebaserede produkter, der alle har det til fælles, at de til forveksling ligner bøffer, postejer og kødboller.

Så det forretningsmæssige er der nok ikke grund til at være bekymret for. Naturligvis skal Danish Crown forsøge at hapse en så stor bid som muligt af det marked.

Stærkt brand garanterer god vegetaropelevelse

Om en slagteri-mastodont kan blive spelthipsternes yndlingsleverandør af vegetarmad? Næppe!

Men det er heldigvis ikke denne højtråbende minoritetsgruppe, det handler om.

Det handler om den ganske almindelige forbruger, som har fuld tillid til Danish Crown og lejlighedsvis gerne vil prøve noget nyt og anderledes uden at gamble for vildt med husholdningsbudgettet. Her vil Danish Crowns markedskendskab og brands give tryghed og sikkerhed for forbrugeren, hvis det gøres rigtigt.

Så for at vende tilbage til Landsforeningen af danske Mælkeproducenters indledende spørgsmål: Skal rødbedeavlerne så til at være andelshavere?

Hvis de styrker Danish Crown og bidrager til bundlinjen, hvorfor ikke? Måske Landsforeningen af danske mælkeproducenter skulle servere Bøf Lindström med hakkede, syltede rødbeder iblandet oksefarsen ved næste bestyrelsesmøde som en slags glidende overgang til fremtiden.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter Mogensen og Claus Solhøj, begge journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg og Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning til omtalte emne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.