Derfor falder mælkeprisen

Køberne lurepasser, konkluderer EU.

Lige nu har køberne en afventende position. De lurepasser simpelthen. Det er meldingen fra Milk Market Observatory, et udvalg under EU-Kommissionen, der kigger på udviklingen på mælkemarkedet.

EU havde sidste uge indkaldt til ekstraordinært møde, efter EU's mælkekvoter ophørte for en måned siden.

"Køberne har indtaget en afventende attitude, hvor de kun dækker deres umiddelbare behov, i forventning om, at mælkekvoternes udløb kan bevirke, at produktionen stiger, hvilket vil presse priserne ned," lyder det fra Milk Market Observatory i et referat fra mødet, hvor også EU-kommissær Phil Hogan og producentforeninger deltog.

Men netop nu er der en høj mælkeproduktion. Derfor er det svært at forudsige, om priserne fortsat vil være lave eller stige.

"Situationen forventes at blive mere klar, når produktionshøjdepunktet er overstået i midten af maj," lyder det.

Lagrene med mejerivarer har været faldende de sidste måneder, men det er forskelligt i hvor stort omfang. Skummetmælkspulver-lagrene blev bedømt af EU til at være store lige nu, mens smørlagre
betragtes som kun lidt over behov og ostelagre som normal størrelse.

Osteproducenterne har været dygtige til at finde alternativ aftagere, lyder analysen.

Prognoserne for stigningen i mælkeproduktionen i 2015 er relativt beskedne: 1,5 pct. stigning for EU, 1,9 pct. for USA , to pct. for Australien og minus to pct. for New Zealand .

Mælkeproduktionen faldt

Milk Market Observatory konkluderer, at stigningen i priserne fra januar til marts var uventet. Medvirkende var, at mælkeproduktionen faldt med en pct. i de første to måneder af året, fordi mælkeproducenterne i 19 lande neddroslede.

Afregningen, som den gennemsnitlige landmand får, er stabiliseret omkring 32 eurocent pr. kg. i januar-marts.

På verdensplan faldt mælkeproduktion med 0,4 pct. i første kvartal 2015. Stigninger i Australien og USA bliver mere end opvejet af fald i Argentina, New Zealand og EU.

Emneord mælk, mælkepriser

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.