Har du prøvet at ansætte en medarbejder, som ikke levede op til dine forventninger, så er du ikke alene. Men der et redskab, du kan bruge, og det er simpelt.
Chefkonsulent hos Jysk Landbrugsrådgivning, Peter Hegelund og mælkeproducent Lars Tobiasen, fortalte mandag eftermiddag på Kvægkongressen i Herning, at man ved hjælp af et simpelt skema kan blive bedre til at kommunikere og få en medarbejder, man er tilfreds med.
Skemaet består i al sin enkelthed af en A4-side med en række felter, hvor de forskellige arbejdsopgaver er angivet, hvem der skal oplære den nye medarbejder, hvad man forventer af kvaliteten, og hvornår man forventer, at den nye medarbejder selv kan udføre den enkelte arbejdsopgave.
Mere om dette tema
Skemaet skaber dialog
For Lars Tobiasen har skemaet hjulpet ham med at finde den helt rigtige medarbejder, efter i flere omgange at have haft skuffende erfaringer med medarbejdere, som hurtigt stoppede igen.
»Det har været en succes at bruge skemaet. Det er tydeligt at mærke, at vores nuværende medarbejder ved, hvad vi forventer af hende, og det lever hun fuldt op til. Samtidig er skemaet med til at skabe en god dialog, hvor vi kommer omkring alle arbejdsopgaver , og på den måde ved vi 100 pct., hvor vi har hinanden,« sagde Lars Tobiasen.
Vis dine forventninger
Udover at skabe dialog mellem medarbejder og landmand kan skemaet også indtænkes i ansættelsesfasen, hvor man ved at være skarp og præcis i sin ansættelsesannonce kan skære antallet af ansøgere ned.
Mere om dette tema
Der kommer løbende nyheder fra årets kvægkongres.
»Når man viser, at man har nogle klare forventninger og ambitioner til arbejdet, vil det også tiltrække den type arbejdskraft, man søger. På den måde kan man undgå at få ansøgninger fra folk, som ikke lige passer ind,« sagde Peter Hegelund.
Ønsker du at vide mere om skemaet, så kontakt en LEAN rådgiver hos et DLBR-rådgivningscenter.
Relaterede artikler
Kommentarer