Dyrlæger klar med stor kampagne for færre døde køer

LVK har netop lanceret en ny kampagne, som skal øge køernes holdbarhed.

Selvom det vil gavne både dyrevelfærd, arbejdsglæde og økonomi, hvis dødeligheden blandt danske køer falder fra de nuværende 5,6 pct., kan det være svært i praksis at bevare motivationen, hvis ikke resultaterne indfinder sig ret hurtigt.

Derfor har kvægdyrlægerne hos LVK netop søsat en ny kampagne ’Koen længe leve’ rettet mod kvægkunderne, hvor netop det at fastholde motivationen har højeste fokus.

Det fortalte kvægdyrlæge Nanna Frimann til LVK’s aftenarrangement i Agerskov torsdag.

Gode råd på Facebook

Den tekniske del af kampagnen består i, at LVK hver måned indsamler data om dødelighed i de tilmeldte besætninger. Data sendes til landmændene, men de tænkes også delt - selvfølgelig anonymt - i en lukket gruppe på Facebook.

Gruppen skal også fungere som et forum for ideudveksling mellem deltagerne, hvor man kan give gode såvel som mindre gode råd videre i forhold til at øge overlevelsen i besætningerne.

Sideløbende hermed vil LVK’s dyrlæger lave motiverende møder for de enkelte besætningernes ejere, ledere og øvrige ansatte med fokus på fastholdelse af mål samt opdatering af faglig viden.

Kampagnen afsluttes med resultater samt kåringer ved LVK’s årsmøde i 2021.

»Og det er ganske gratis at deltage. Det eneste man skal investere er tid og engagement,« lød det fra Nanna Frimann.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.