Ekspert: Arla er ekstra sårbare over for angreb
Som et af få danske mærker, som de globale forbrugere kender, er Arla ekstra udsatte for angreb, når Danmark kommer i søgelyset, siger ekspert.

Sagen med en Arla-ansat, der blev beskudt og alvorligt såret i Saudi-Arabien, kan potentielt udvikle sig farligt for mejerikoncernen.

Det vurderer lektor i virksomhedshistorie på CBS Mads Mordhorst over for Politiken.

"Man kan sige, at Arla endnu en gang er placeret med bagdelen i klaskehøjde. Denne situation minder om Muhammedkrisen, da Arla indirekte kommer til at stå til ansvar for nogle politiske beslutninger, som Arla ikke har nogen indflydelse på," siger Mads Mordhorst.

Arla er en af få virksomheder, der sælger deres produkter globalt til en bred forbrugergruppe. Derfor er Arla ekstra sårbare, påpeger Mads Mordhorst.

Inden Muhammed-krisen for otte år siden omsatte Arla for tre milliarder kroner årligt i Mellemøsten. Det dykkede på grund af krisen, men er siden igen kommet over tre milliarder kroner.

Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet påpeger over for avisen, at det virker til, at der ikke er bred utilfredshed med det danske mejeri.

"Det er en kæmpe fordel for Arla, at det ikke er forbrugerne, der er utilfredse," siger Henning Otte Hansen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.