Eksportør: Jersey-eksport kommer under prispres

Udbuddet af jerseykvier vil stige, når aflivning af kalve stopper, og det kan påvirke prisen på eksportkvier, mener jersey-eksportør.

Det går op, og det går ned. Det er noget af det eneste, man kan sige om eksportmarkedet for jerseykvier.

Det påpeger Niels Jørgensen, der står bag Dansk Jerseyeksport.

Danske avlere har da også både oplevet gode priser og perioder, hvor der ikke var træk i markedet.

"Der er ingen tvivl om, at der bliver mange flere jerseykvier til salg, når man ikke længere må aflive kalve. Vi er da positive og vil komme til at omsætte flere, men det store kan påvirke prislejet i negativ retning", mener Niels Jørgensen.

Velset i EU

Danske jerseykvier er velset på markedet og ifølge Niels Jørgensen de bedste på verdensmarkedet. Det får flere og flere lande øjnene op for, især i Europa, nærmere betegnet Tyskland, Holland og Belgien, hvor man har øjnene oppe for jerseyracens mindre miljøpåvirkning i forhold til store racer. Den passer også ideelt ind i ældre staldanlæg, der er blevet for små til stor race.

Ikke alle kender fordele

Niels Jørgensen peger på, at jersey kun er værdsat i nogle lande. I flere lande i Østeuropa afregner man kun kg mælk og ikke efter værdistoffer, som er jerseyracens styrke, så ad den vej kan er afsætningen op ad bakke.

Corona har heller ikke stimuleret afsætningen, da udenlandske kunder har svært ved at komme til Danmark, men Niels Jørgensen knokler med egne ord derudad.

"Vi gør, hvad vi kan for at afsætte flest muligt på alle markeder, der bare kan give et lille afkast", siger han.

Faktaboks

Eksport, levende kvæg:

  • 2019 
  • 91.820 stk. i alt, deraf
  • 41.567 stambogsførte
  • 43.561 kalve under 2 mdr.
  • 6.692 øvrige
  • I 2020 har det ligget lavere, bortset fra juli og september 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.