Endelig går det opad - mælkeprisen i stigning

Efter flere hårde måneder er der endelig vending på vej i mælkeprisen. Arla sætter sin mælkepris 1 eurocent op med virkning fra 1. juni.

Det melder selskabet tirsdag middag til sine andelshavere.

Dermed bliver acontoprisen for den konventionelle mælk inklusive deltagelse i Arlagården Plus, som langt størstedelen af de danske andelshavere deltager i, på 234 øre/kg.

"Selvom vejrforholdene nu bliver bedre, har det lange, kolde forår i visse områder reduceret udbyttet og industrimarkederne mangler varer. Dette har sammen med stigende eksportefterspørgsel og stærk europæisk efterspørgsel højnet priserne især på ost og smør, mens SMP-priser også er blevet en smule stærkere end forventet", lyder det i markant varmere toner end tidligere på foråret fra Arla.

Selskabet tilføjer endda, at udsigterne for de kommende måneder er decideret positive.

 

Afregningen til de økologiske andelshavere forbliver derimod på samme niveau, melder mejeriselskabet, der nævner, at det større udbud af økomælk lægger et prispres.

 

Fakta

  • For konventionel mælk er fedtværdien 28,75 kroner per kilo, og proteinværdien er 31,62kroner per kilo.
  • For økologisk mælk er fedtværdien 38,36 kroner per kilo, og proteinværdien er 42,19 kroner per kilo.
  • Forventet efterbetaling og rente for 2018 er 7,6 øre, og forventet konsolidering er 10,9 øre.
  • Tillæg for non-GM foder er 1 eurocent (7,4 øre) – dette kommer i anvendelse i takt med at andelshavere på de enkelte markeder inviteres til at indgå kontrakt om mælk baseret på non-GM foder.
  • Arlaprisen er 263,8 øre per kilo konventionel mælk og 335,7 øre per kilo økologisk mælk.
  • Valutakursen for dette kvartal: 1EUR = 7,440 DKK

Emneord Arla mælkepris

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.