EUs mælkespotpriser overhaler danske priser
Den hollandske og italienske spotpris stiger og har for længe siden overhalet den danske afregningspris fra Arla. Også i forhold til Global Dairy Trade ligger den danske afregningspris helt i bund - det viser seneste AgroMarkets mælkeindeks.

Selvom vi ikke har spotpriser på mælk i Danmark er det en god idé at følge indeksene fra Holland og Italien. Især nu hvor de flyver op især i Holland.

Det skriver Agromarkets i en pressemeddelelse.

Hollands seneste spotpris fra 27. maj siger 2,67 DKK pr 100 kg og har dermed overhalet den danske Arla pris på 2,34 plus efterbetaling for almindelig mælk.

Spotindekset i Italien følger også godt med og har samme dato nået en pris på 2,61 DKK. En høj spotpris plejer at været et godt tegn, og vi kan håbe, at den danske afregningspris de kommende måneder stiger mere end de 7,4 øre, vi fik her primo juni, lyder det i pressemeddelelsen.

Helt i bund

Med AgroMarkets mælkeindeks måles styrken af den danske afregningspris til producenterne i forhold til indekset på Global Dairy Trade (GDT). Fakta er, ifølge Agromarkets, at 2018 afregningsprisen i Danmark ligger væsentligt under udviklingen af GDT (tabel 1).

I 2017 lå AgroMarkets mælkeindekset ellers højt, men det blev vendt efter nedreguleringerne først på året. I maj satte det en kedelig rekord med den dårligste afregningspris i Danmark i forhold til GDT siden 2011.

At indekset løfter sig til 21,97 i juni skyldes, at Arla har hævet afregningsprisen med 7,4 øre, og GDT indekset falder på den seneste auktion til 1.051.

Tabel 1. AgroMarkets mælkeindeks


Meget stiger ...

Prisudviklingen på smør, mælkepulver og ost peger opad igen, og det giver et vigtigt grundlag for vores afregningspris.

Også den teoretiske mælkepris, som EU regner ud fra priser på mælkeråvarers udvikling, viser en stigende tendens. Ligesom indeksene.

Også produktionen

2,3 procent er produktionen steget årets 3 første måneder, og det kan begrænse prisen i EU.

Ligesom Kinas stadig faldende lyst til at dække deres ellers stigende import med produkter fra EU. Kun for 3 ud af 8 produktgrupper stiger vores markedsandel i Kina, så samlet set misser vi altså store chancer i det enorme land, lyder vurderingen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.