Fem gode råd til at hjælpe kalve med diarré

Giv diarré-ramte kalve elektrolytblanding flere gange i døgnet. De skal også have mælk, slår dyrlæge fast,.

Det er oftest på syvende til tiende levedag, at kalve får diarré. Hvis det sker, skal der især fokus på kalvenes væskebalance og at de fortsat får energi.

Det var et af flere råd fra dyrlæge Trine Fredslund Matthiesen, Gråsten Kvægpraksis, som holdt indlæg på Kalvens Dag.

Hun punkterede også en myte om, at syge kalve ikke skal have mælk. Det skal de, slog hun fast.

"Syge kalve skal altid have mælk. Altid med sut, aldrig med sonde. Mælken er vigtig for at sikre, at kalvene får energi til at bekæmpe sygdom med," sagde Trine Fredslund Matthiesen.

Vil kalven ikke drikke selv, skal den dog ikke have mælk. Så kan man give elektrolytblanding med sonde.

Trine Fredslund summerede sine råd til hjælp diarré-ramte kalve op i fem punkter:

  • Diarréramte kalve skal hav elektrolytblanding. Sigt efter én liter til jerseykalve og to liter til kalve af stor race. Elektrolytblanding bør gives to-tre gange i døgnet. Kan det ske mellem mælkefodringer vil det være godt, kan det kun lade sig gøre lige efter mælkefodring kan det også fungere for kalven.
  • Spørg dyrlægen til råds i forhold til at vælge det rigtige elektrolytpræparat. Sørg for at blande elektrolyblandingen korrekt op efter anvisning på emballagen.
  • Smertestillende medicin til kalve gør en kæmpe forskel. Det er med til at sørge for, at kalvene opretholder lysten til at drikke mælk.
  • Giv kun antibiotika til kalve, hvis de har feber eller er alment påvirket.
  • Når man skal vurdere diarré-kalve skal man se på deres almene tilstand. Man må ikke vurdere dem ud fra deres gødning. Det kan tage dage at genoprette en normal gødningskonsistens.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.