Fire af 10 britiske husdyrfarmere vil investere i dyrevelfærd i 2018

Øget dyrevelfærd står højest på investerings-hitlisten for britiske husdyrproducenter i 2018, viser undersøgelse.

Fire af ti britiske husdyrproducenter ønsker at investere i øget dyrevelfærd i 2018, og dermed topper dyrevelfærd hitlisten over investeringsemner, viser en undersøgelse foretaget af National Farm Research Unit. 

Tendensen skyldes, at forbrugerne i højere grad efterspørger produkter fra dyr, der har haft det godt i levende lige, skriver netavisen farmersguardian.com.

Undersøgelsen er betalt af McDonalds i Storbritannien, som samtidig har lanceret en ny tilskudsordning, ”McDonalds Farm Forward-program”. Her kan britiske farmere søge op til 10.000 pund (ca. 84.000 danske kr.) til innovative løsninger, som forhøjer dyrevelfærden. 

Tilskudsordningen er oprettet i et samarbejde mellem McDonalds i Storbritannien og Arla Foods, og der udbydes i alt 500.000 pund, svarende til ca. 4,2 mio. danske kr.

Undersøgelsen viser, at 40 procent af de britiske husdyrproducenter i år har planer om at investere i løsninger, som fremmer dyrevelfærd. Men samtidig svarer 53 procent af de adspurgte landmænd, at de har svært ved at rejse den nødvendige kapital selv.

Mælkeproducent Mike Tizzard siger, at dyrevelfærd altid har været en høj prioritet, men at investeringerne lige nu har nået et højdepunkt:

"Sagt helt enkelt, så gør glade og sunde køer også de ansatte glade, samtidig med at både kvaliteten af produkterne og produktiviteten øges," siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.