FirstFarms får mål opfyldt: Mere stabil mælkepris
Den danskejede koncern får fast aftale med tysk mejerikoncern, så de slipper for at sælge mælk på spotmarkedet.

FirstFarms fortalte til Landbrugsavisen.dk i forbindelse med regnskabsaflæggelse for omtrent et halvt år siden, at de ønskede en fast aftager af deres mælk fra gårdene i Slovakiet og Rumænien.

Dermed vil de slippe for store udsving i mælkeprisen, ikke mindst når kvoterne ophæves fra april.

"Vores mål har været at sikre en stabil afsætning til en fornuftig pris på kendte, langsigtede vilkår i lighed med det, andre mælkeproducenter i EU har," forklarer adm. direktør for FirstFarms, Anders H. Nørgaard, i en pressemeddelelse.

Partneren er den tyske mejerikoncern Fude + Serrahn Milchprodukte GmbH & Co. KG med hovedsæde i Hamburg og tre mejerianlæg i Tyskland. Koncernen havde i seneste regnskabsår en omsætning på 740 millioner euro og omsatte cirka 800.000 ton mælk.

En uopsigelig aftale

Indtil aftalen med Fude + Serrahn blev indgået, solgte FirstFarms sin mælk på spotmarkedet, hvor prisen har været for nedadgående gennem et stykke tid.

"Nu følger vi en mælkepris, som er udregnet efter det, en håndfuld tyske mejerier betaler sine leverandører."

"På den måde er vi sikret fornuftige markedsvilkår, fordi aftalen desuden er uopsigelig længere tid frem," forklarer Anders H. Nørgaard.

FirstFarms havde i forvejen en eksportlicens, som nu kan anvendes i samarbejde med den tyske mejerikoncern til at eksportere mælk rundt i EU.

FirstFarms meddelte i sin seneste delårsrapport udsendt 25. november 2014, at samarbejdet med Fude + Serrahn var indgået.

Faktaboks

FirstFarms

Farme i Slovakiet og Rumænien.

Cirka 2.600 malkekøer

En gennemsnitlig ydelse på 9.500 kg mælk

3,8 procent fedt

3,4 procent protein. 

Emneord mælk

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.