Fjerkræformand: Svært at få godkendt stalddørssalg

Formand for Dansk Fjerkræ Forum ser stadig udfordringer ved den nye stalddørspakke.

Fjerkræsformanden Finn Jensen er - trods fem års ønske om ændringer - skeptisk over for stalddørspakken, som miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen i dag, torsdag, har bebudet.

Usikkerheden omkring retningslinjerne for stalddørssalg - især i forhold til indretning af lokaler - er der stadig, frygter Finn Jensen, formand for Dansk Fjerkræ Forum. 

"Vi er meget meget glade for, at det efter så mange år ser ud til at lykkedes. Vi har kæmpet for forbedrede regler siden 2009, hvor vi først påpegede, at reglerne var uretfærdige. Det fremgår dog stadig ikke klart, hvad kravene bliver," siger Finn Jensen. 

Finn Jensen har eksempelvis i forbindelse med sit eget dørsalg oplevet, at kontrollanterne, som skulle godkende hans lokaler, ikke har vidst helt klart, hvad reglerne var. 

"Det er uholdbart, og den næste, der har været sendt ud for at godkende, har så sagt noget helt andet," siger formanden. 

Derfor har Finn Jensen ind til nu ikke benyttet sig af muligheden for at sælge til lokale forbrugere. 

"Jeg har måtte opgivet det, men nu er der åbnet en ny mulighed for det. Jeg vil helt sikkert overveje det, for der er mange, som allerede er i gang, og som er glade for det," tilføjer formand for Danske Fjerkræ Forum Finn Jensen.  

Stalddørspakken giver lokale producenters bedre vilkår for direkte salg.

Fjerkræ og kaniner skal fremover kunne sælges til forbrugeren fra stalddøren uden indvolde, hvis gårdmanden har en virksomhed svarende til en slagterforretning.

En anden ændring er, at små ægproducenter nu må sælge op mod 100.000 æg om året uden pakkeri. Det er en fordobling i forhold til tidligere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.