Forbrugerstorm på hakkekød sender kvægnotering i vejret
Med god efterspørgsel stiger noteringen for kreaturer med 0,25 kr. pr. kg og for ungtyre med 0,50 kr. pr. kg.

Markedet for okse- og kalvekød er tilbage i hverdagen oven på den livlige handel op til nytår, fortæller Danish Crown i en aktuel markedkommentar.
 
Tilførslen af slagtedyr er moderat, og afsætningen forløber roligt. Der er god efterspørgsel efter forfjerdinger og varer til produktionsformål, mens interessen for de dyre udskæringer er stagneret.
 
Hjemmemarkedet melder om god handel med hakket kød og udskæringer til hverdagsretter.
 
Eksporten til Sydeuropa er præget af helligdagene, og der disponeres kortsigtet.

Januar er hakkekødets måned

Igen i år er der stor efterspørgsel på hakkekødsprodukter i januar. Det er især de magre varianter, der trækker efter julemåneden.

"”Hakkeriet” i Holsted er ved at varme op efter jul og nytår, og det er med fuld drøn på, for januar er traditionen tro måneden, hvor den danske forbruger kaster sig over hakkekødet," fortæller Claus Hein, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef.

"Der er altid stort fokus på hakkekød i januar, og det er også tendensen i år. Det er ofte de magre varianter, som efterspørges mest ovenpå julemåneden, og vi forsøger efter bedste evne at planlægge, så vi kan imødekomme den store efterspørgsel.

Det skal vi nok nå i løbet af januar, men de første par uger er der altid drøn på," siger han.

Nu kommer det veganske fars Tirsdag 12. december 2017 · 07:52

Nytår og jul er lig med færre slagtedage, og derfor skal råvaremængderne på plads, før forbrugerne kan tage kødet op af disken.

"Med de volumener, der efterspørges, er vi en lille smule ramt af, at der er færre råvarer til rådighed ovenpå jul og nytår, så vi skal til at i gang med at slagte og udbene igen.

Efterspørgslen er stor, så vi lægger os i selen for at få kødet klar," siger Claus Hein.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.