Frankrig: Pas på øko-overproduktion

Målgruppen for plantebaserede drikke-varer er den samme som for øko-mælk, så franske øko-mælkeproducenter frygter faldende efterspørgsel.

Med vækstrater omkring 10 procent i mængden hvert år siden 2015 begynder franske økologiske mælkeproducenter nu at spørge sig selv: Kan det fortsætte? Det er især ændrede forbrugsvaner, de frygter.

»De største forbrugere af økologisk mælk og mejeriprodukter er også den målgruppe, som producenter af plantebaserede drikkevarer går efter«, forklarer Joseph Martin, formand for OPL (der svarer til Landsforeningen af danske mælkeproducenter).

At netop mejerierne også involverer sig i de plantebaserede alternativer, er efter hans opfattelse ekstra bekymrende af to grunde: For det første er de plantebaserede alternativer tilsyneladende mere lukrative, for det andet kan markedsføringen af dem ske på bekostning af mælk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.