Fyldte indkøbsvognen med mælk - sådan fik de idé til protesten

Der var kort fra ide til handling, da lokale i landbruget i Nordjylland tirsdag satte gang i en protest mod den lokale brugsudsalg.

Det fortæller Irene Rasmussen til Landbrugsavisen.dk. Hun er medhjælpende hustru på landbruget "Håbet", der ligger ved Uggerby.

Det startede med, at hun tirsdag morgen lavede et opslag på Facebook, hvor hun brokkede sig over, at Dagli'Brugsen i Bjergby solgte "vores guld" til 2,95 kr. pr. liter.

 

Det fik en nabo, mælkeproducenten Karsten Weinkouff, til at ringe til Irene Rasmussen. Han foreslog, at de sammen tog ned og købte mælken.

"I stedet for at sidde hjemme og brokke mig, så ville jeg gøre et eller andet," beretter Karsten Weinkouff til Landbrugsavisen.dk.

I Storbritannien har landmænd gennemført lignende protestdemonstrationer, men Irene Rasmussen og Karsten Weinkouff beretter, at ingen af dem havde hørt om aktionerne derovre.

De to lavede en aftale med TV Nord om, at de kunne komme og filme deres aktion. Indslaget blev ikke blot bragt lokalt, men også vist på tv2.dk.

I morgen, torsdag aften, flyver de to til København, hvor de skal deltage i Aftenshowet og således kommer ud i de danske stuer i bedste sendetid.

Irene Rasmussen glæder sig over opmærksomheden.

”Lige pt. nu har jeg megamange sommerfugle i maven, for jeg havde aldrig troet, det skulle komme så langt ud. Men det kan ikke passe, at vores køer skal stå her og lave den bedste mælk og sælges til 2,95 kr. literen," siger Irene Rasmussen.

Den lokale brugsuddeler har forklaret, at slagtilbuddet skyldes, at de på grund af en fejl i bestillingssystemet havde fået alt for mange liter mælk leveret. Det samme er sket i 30 butikker landet over. Så Irene Rasmussen understreger, at hun ikke har noget udestående med den lokale brugs.

Det er forbrugerne, hun ønsker at råbe op.

"Forbrugerne får smidt mælken i nakken, og det er ikke fair over for landmændene, der knokler røven ud af bukserne," siger Irene Rasnussen.

Andre lokale landmænd var også blevet tilbudt at deltage i aktionen, men takkede nej. Irene Rasmussen er glad for, at hun sammen med Karsten Weinkouff tog skridtet. Mange har givet positiv respons, og hendes chef - hun arbejder deltid i tøjbutik i Skagen - har fundet en afløser for hende, så hun kan få fri til at tage til København og deltage i Aftenshowet.

"Hvis det er det, der skal til... Nogle gange skal der tåbelige ideer til for at gøre sig bemærket!"

Irene Rasmussen og hendes mand, Erik Rasmussen, har 70 køer og er ikke selv tynget voldsomt at gæld og er derfor ikke konkurstruede.

"Derfor kan man jo godt hjælpe de andre," påpeger Irene Rasmussen.

"Der er så mangelandmænd, der drejer nøglerne rundt for tiden.  Det er sørgeligt. Forbrugerne skal bakke dansk landbrug op. Ellers er vi der ikke om 10-15-20 år. Vi er nødt til at gøre noget."

Karsten Weinkouff er glad for opmærksomheden, de to har fået skabt.

Bør dansk landbrug lave flere af såddanne aktioner?

"Nej, vi burde lade være med at sælge varerne så billigt. Men det er klart, at vi bliver nødt til at gøre et eller andet for at komme i medierne og forklare, hvordan det hænger sammen. Og vi kommer ikke i medierne, hvis ikke vi gør sådan noget," siger han.

Karsten Weinkouff giver gerne sit besyv med i samfundsdebatten er også en flittig læserbrevsskribent. At mælkeprotesten har fået så meget opmærksomhed, havde han ikke set komme.

"Nej, alt i medier er tilfældighed. Vi bliver nødt til at prøve nogle gange," siger Karten Weinkouff.

Han håber med aktionen både at råbe forbrugerne op, men også dansk landbrug. Han mener, at Landbrug & Fødevarer har svigtet medlemmerne. Dansk landbrug kan ikke konkurrere på at producere større mængder mælk, men bør fokusere på kvalitet, mener han.

Det politiske fokus - fra L&F og regeringen - på at øge produktionen er uholdbar, mener han.

"De tror, det redder dansk landbrug. Det gør det ikke," mener han.

"Ingen i Danmark ønsker flere grise og mere mælk. Det vil skabe mere gylle, og det vil de ikke have i Danmark."

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.