Grib det gode image, kvægbrugere

Ugen på spidsen: Gør brug af det, som forbrugerne og omgivelserne kan lide ved landbruget. Kvægbrugere er foran på point i forhold til mange andre.

Omgivelserne er ofte hårde ved landbruget, og de er hurtige til at pege fingre ad gylle, pesticider, lugt og andet. Det ligner ikke Morten Korch-idyllen. Og så er det jo endda også klimabelastende.

Men forbrugerne elsker også landbruget, og jeg vil hævde, at kvægbrugere tit er foran på point. Køer er søde og pynter på landskabet og kalve er nuttede. Kvæg bruges til naturpleje, og det både er godt og lyder godt. Det leverer på nogle af de dagsordener, som forbrugerne læser om, dyrevelfærd, natur, biodiversitet, græsmarker med mere.

På et tidspunkt hvor jeg var til Åbent Landbrug hos en kvægbruger sagde en dame – hvor er det dejligt at se sådan nogle økologiske køer. De var nu ikke spor økologiske, men det troede hun, for hun kunne lide det hun så. De gik frit rundt i en løsdriftsstald, de var store, rolige og sagde muh. De kunne faktisk også gå ud, men det gad de nu ikke lige den dag.

En anden landmand, jeg har besøgt, har kødkvæg på Amager. Kødet sælges til københavnere, som kører ud og henter en kvart ko den søndag, de nu får besked på, og mens de venter, drikker de kaffe, spiser kage og snakker med hinanden.

De snakker ikke om klimabelastning, selv om de nok har mange holdninger til det. De snakker om, hvor fantastisk dejligt det ser ud, at køerne går ude i strandengene og ser ud til at have det godt. Det er derfor de køber kødet. Det er garanteret det, de også snakker om, når de spiser kødet.

De landmænd, der viser noget dejligt frem, vinder forbrugerne og omgivelserne.

Hverdag

Selvfølgelig er der også en hverdag. En hverdag med gylleudbringning, gyllelugt nu og da, støv fra mejetærskeren og kø på vejen. Som en landmand sagde til mig for nyligt: Vi skal huske på, at det jo faktisk altid er os, der generer dem, når der er noget. Ikke omvendt. Som de fleste landmænd kan han bedst lide at være populær, og hans erkendelse var, at man ikke altid bare kan gøre det, der er nemmest og billigst. Nogle gange er man nødt til at gøre lidt ekstra ud over hvad loven kræver og hvad der er mest økonomisk, hvis man vil være vellidt, så man ikke sviner vejen, så bilerne kan komme forbi når man kører med store maskiner, så man viser hensyn ved gyllekørsel og måske inviterer folk indenfor.

Deltagelse i vådområder og andre naturprojekter kan måske også give goodwill. 

Klima er et hot emne i disse tider og mælkeproduktion har en klimabelastning, men dansk kvægbrug er et af verdens mest klimaeffektive kvægbrug. Det er godt at fortælle, selv om man også skal passe på ikke at oversælge budskabet, som det skete for nyligt. Man kan stadig ikke sige, at man ligefrem gør klimaet en tjeneste ved at spise oksekød, men ved at vælge dansk frem for importeret reducerer man klimabelastningen.

Der er mange ting, man kan gøre – det hjælper at udnytte sine fortrin, når man har nogle, og dem har kvægbrugere heldigvis en mange af. Grib dem.

Har du nogle forslag til, hvordan kvægbrugere kan imponere byboere?

Frederik Thalbitzer, journalist og kvægfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg, magasinet Kødkvæg samt Kvæg Plus

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Frederik Thalbitzer, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.