Høstbarometer: Majsmarker er drivvåde - høj tørstofprocent truer høst af helsæd
Regnvejr og bløde marker slider efterhånden på landmændenes tålmodighed, da flere majsmarker stadig ikke kan høstes.

Der er ikke sket den helt store udvikling i majshøsten fra sidste uge, hvor 72 pct. af majsen var høstet på landsplan.

Nu er 83 pct. af majsen høstet, og flere steder i landet meldes der om en majshøst, der stort set er gået i stå.

Vejrforholdene har været en udfordring i flere uger, og mange marker er helt umulige at færdes i med maskinerne.

Som det eneste sted i Danmark kan Nordsjælland bryste sig med at være færdig med årets majshøst. I dette område er mængden af majsmarker heller ikke særlig stor, hvorimod Sydjylland og Vestjylland har den største andel af landets majsmarker. I disse områder står mere end 10 pct. af majsen stadig uhøstet på markerne.

Majshelsæd er i fare

Tørstofprocenten i majsen på de uhøstede marker stiger for hver dag. Niveauet af tørstof kan derfor overgå de ønskede 30-34 pct. til majshelsæd.

Landmand: Majsen fik lidt frost - men gav rigtig godtKvæg 14. oktober · 08:47

Planteavlskonsulent Hans Kristian Skovrup fra SLF forklarer, at den stigende tørstofprocent i majsen kan betyde, at nogle landmænd bliver nødt til at bjærge majsen som kerne- eller kolbemajs.

Den sønderjyske planteavlskonsulent pointerer, at det er vigtigt at tage en foderrådgiver med på råd, da kerne- og kolbemajs blandt andet indeholder et andet niveau af stivelse end majshelsæd.

God kvalitet i Vestjylland

Bent Skallebæk fra Sagro beretter om kvaliteten af de tidligere høstede majsmarker i Vestjylland.

»Kvalitetsmålingerne siger 1,15-1,17 kg tørstof pr. foderenhed og 30-32 pct. stivelse. Ensilagen er god, men dog ikke af fremragende kvalitet«, fortæller han.

Emneord Top2

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.