Hjælp en kollega i knibe: Forær ham tyrekalven
Ugen på spidsen: Kan det hjælpe en slagtekalveproducent i likviditetskrise, så sæt prisen på tyrekalven ned eller forær den til ham, foreslår ugens klummeskribent på Kvæg Plus.

At en aflyst konfirmation eller et lukket skisportshotel i Østrig slår direkte igennem på kalvekødsprisen, viser hvor stram forsyningskæden er og hvor effektivt det hele kører. Når altså det kører.

De seneste dages meldinger om alvorlige problemer for slagtekalveproducenterne og behovet for akut hjælp til denne niche, maner til eftertanke.

Desværre tyder intet på, at markedet af sig selv kan løse problemet på kort sigt.

Der kan gå år, før hoteller, restauranter og turismesektoren generelt er tilbage i ’kampform’, kunne man læse forleden i Børsen. Her skønnede de mest pessimistiske aktører, at det først bliver rigtig godt igen i 2023.

Vælg bedste kød-tyr

Hvad kan man gøre som mælkeproducent for at hjælpe en betrængt kollega?

Man kan hjælpe med at reducere udbuddet ved at arbejde med reduceret opdræt, kønssorteret sæd og forlænget laktation.

Nogle af disse værktøjer kan tilmed have den ikke uvæsentlige sidegevinst, at koantallet kan øges, hvis opdrættet reduceres.

Desuden kan man være bevidst i valget af tyre, så tyrekalvene har optimale anlæg for tilvækst.

Kælvningen er det vigtigste

Der er også det ved det, at en mælkeproducent er mere afhængig af kælvningen og dermed koens nye laktation end af kalven som sådan. Så kan det hjælpe en betrængt slagtekalveproducent at lade en tyrekalv gå til reduceret ’støttepris’ eller endda forære den væk, er det ikke et kæmpetab, når bare moderkoen malker godt til efter kælvningen

For en bedrift af gennemsnitsstørrelse med moderat brug af kønssorteret sæd til kvier og de bedste køer har tyrekalvene en årlig værdi med de nuværende priser på knap 40.000 kroner.

Succes med øko-kalve på græs – vigtigt med høj indgangsvægtKvæg 22. april · 09:04

En håndsrækning nu kan sikre, at der også er en slagtekalveproducent til at aftage kalvene om et år.

Del ud af krise-erfaringerne

Som mælkeproducent kan man også dele ud af sine erfaringer.

Læren fra kriserne i de senere år i mælkeproduktionen er nemlig, at fremstillingsprisen på mælk kan sænkes ganske betragteligt, når det er nødvendigt.

Det er svært, det gør ondt, og det er på alle måder en krævende proces, når man står med ryggen mod muren.

Men det kan lade sig gøre, og det har givet mælkeproduktionen en robusthed, den ikke havde før.

I den proces er det rigtig fint med en kollega at snakke med, som selv har prøvet og ved, hvor skoen trykker.

Claus Solhøj, journalist og kvægfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus.

 

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.