Husdyrformidlingen går enegang med ny kalvenotering
Fra uge 8 ser Husdyrformidlingens kalvenotering dagens lys for første gang.

Husdyrformidlingen lancerer nu sin egen ugentlige notering for danske kalve. Hidtil har man været part i  Sammarks notering, men det er altså slut nu.

Fra uge 8, det vil sige næste ugen igen, ser Husdyrformidlingens kalvenotering dagens lys for første gang, og den offentliggøres på selskabets hjemmeside www.husdyrformidlingen.dk og også på LandbrugsAvisens noteringssider i printavisen og på netavisen.

Fra to til en stemme

Der er flere årsager til enegangen, fortæller salgskonsulent Mogens Hymøller fra Husdyrformidlingen.

Husdyrformidlingen blev etableret i marts 2017, da to selvstændige formidlinger, Husdyrformidling Syd og Vagn Schelde,  fusionerede. Det betød, at de hidtil to stemmer ud af seks i Sammarks noteringsudvalg med fusionen blev til én stemme   - på trods af et større volumen i det nye selskab.

”Det har gjort, at vi synes det er blevet for svært at få de priser, vi gerne vil have, så vi kan agere i markedet i forhold til de af vores konkurrenter, som ikke er med i Sammark-noteringen,” fortæller Mogens Hymøller.

To kalveproducenter deler førstepris - dødelighed på nulKvæg 9. februar · 13:05

”Det er ikke sådan, at vi nu vil sætte noteringen  op og ned konstant, men med vores egen notering får vi mulighed for at agere hurtigt og handlekraftigt i forhold til markedssituationen, også i forhold til den hollandske notering. Det er da også et ønske, vi har hørt fra flere af vores kunder,” siger han.

Stort ansvar

Mogens Hymøller fremhæver også, at Husdyrformidlingen følger nogle unikke faste procedurer omkring vejning, registrering, afregning og følgeseddel til aftager og modtager. 

”Vi er klar over, at der med fastsættelse af egen notering også følger et stort ansvar, men med den gensidige tillid og respekt vi har blandt alle vores kunder, så er vi sikre på at vi også kan løfte denne opgave fremadrettet,” siger Mogens Hymøller.

Han oplyser, at Husdyrformidlingen årligt omsætter ca. 30.000 kalve, heraf 4.000 status 2 kalve, ud af et dansk marked på skønsmæssigt 115-120.000 kalve. Selskabet har kunder i hele landet.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.