Tendensen viser, at svenske forbrugere, ligesom mange andre forbrugere i verdenen, ønsker at vide hvor maden kommer fra.
Derfor er der også en stor del af den svenske befolkning, der ønsker lokale svenske varer.
Denne forbrugertendens udnytter Carl-Johan Bertilsson og Ulrica Björnhag med deres forretningskoncept, der bygger på udsætterkøer fra en malkekvægbesætning, der fedes op og sælges som kvalitetskød til især svenske restauranter.
Ko-pensionatet befinder sig i Hagshult i Småland. Det skriver den svenske landbrugsside ATL.
Græs-diæt øger kødkvalitet
Besætningen består af 70 ældre malkekøer, som kun fodres med græs fra de ankommer og ca. 6-12 måneder frem indtil slagt.
De to iværksættere bag virksomheden forklarer, at græs-diæten bidrager med forbedret kødsmag og god fedtsammensætning.
Forretningsparret vil nemlig gerne sælge deres kød på smag og kvalitet, og så er bæredygtighed et af deres nøgleord.
Carl-Johan Bertilsson og Ulrica Björnhag uddyber yderligere, at fodervalget giver køerne mulighed for at omdanne mere omega 3 til kødet.
Græskvaliteten og management omkring dette har derfor en høj prioritet, så forretningsparret har ansat foderrådgiveren Anders Anderson, der i Sverige blev kåret til årets rådgiver i år.
Sidste års tørke kostede dyrt på græskvaliteten, hvor køerne havde en lav tilvækst. I år er situationen heldigvis en anden.
Chip følger tilvækst
De 70 ældre malkekøer kommer alle fra den konventionelle Mejerigård Torsjo.
Ved ankomst til ko-pensionatet, der bygger på løsdrift-system, bliver de udstyret med en chip i øret, så Carl-Johan Bertilsson og Ulrica Björnhag kan følge deres indivuelle tilvækst løbende.
Via chip-systemet er det nemmere at vurdere, hvornår køerne er slagteklar.
Forretningsparret indsætter bevidst kun gamle malkekøer fra én besætning, da det nedsætter risikoen for ny-infektioner og hieraki-dannelse.
Det holder dyrene mere sunde og minimerer antibiotikaforbruget.
Relaterede artikler
Kommentarer