Især discount-kunder er ivrige efter dansk kød

Netop i discountbutikker føler kunderne, at de bør være på vagt. Så er dansk produktion et kvalitetsstempel, lyder analyse.

I discountbutikkerne er forbrugerne særligt interesseret i at få dansk kød i indkøbskurven, viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer. Danskhed er garanti for kvalitet blandt de billige fødevarer, lyder forklaringen.

”Generelt foretrækker vi dansk kød, men forbrugerne har brug for at skabe tillid til produkterne, når de er i en discountbutik, hvor den lave pris også signalerer lav kvalitet. Derfor leder de især her efter danske produkter, fordi det skaber tillid hos forbrugerne og er en garanti for kvalitet,” forklarer Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, til Foodculture.dk:

”Modsat føler forbrugerne i dyrere supermarkeder en større tillid til butikken og de dyrere produkter. Derfor føler man her ikke det samme behov for at være på vagt, så her ser forbrugerne efter andre parametre."

Forbrugere interviewet ved køledisken

Analysen fra Landbrug & Fødevarer er lavet på baggrund af både en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, og kvalitative interviews med forbrugerne ude ved køledisken. Her skinner forbrugernes præference for dansk kød igennem i svarene:

”Jeg køber denne pakke Løgismose hakket oksekød, fordi det er dansk. Det forbinder jeg med mere kvalitet end tysk kød. Kvaliteten ligger både i smagen, men også i produktionsforholdene, der er mere i orden her,” siger en forbruger, der blev interviewet i en Netto-butik.

Det ferske fjerkræ og svinekød, der ligger i butikkerne er typisk dansk, men når det kommer til oksekød, er der meget forskelligt, hvad der ligger i kølediskene. Derfor er det særligt her, forbrugerne i discountbutikker leder efter dansk kød.

Rema1000: Krisen øger fokus på danskhed

Prisen er ifølge undersøgelsen fortsat det vigtigste parameter, og sådan oplever man det også i Rema1000, fortæller indkøbsdirektør Anders Rene Jensen. Men de seneste år har der været en voksende interesse for at vælge dansk, understreger han over for Foodculture.dk:

”Krisen har øget fokus på oprindelse. Både for at sikre danske arbejdspladser, men vi oplever også en større opmærksomhed omkring specielle udskæringer og fortællingen om, hvor og hvordan dyret er opvokset. Det er vi kun glade for. Det betyder nemlig, at der bliver sat pris på de danske råvarer, vi har i køledisken.”

Danskerne har tillid til vores egen produktion

Dyrevelfærd og dansk landbrug fylder meget i de danske medier, og det betyder, at forbrugerne har en god indsigt i forholdene for de danske produktionsdyr, mener Jens Hansen, der er pressechef i Danish Crown.

”Danskerne har en naturlig tillid til de danske produkter, fordi man kender til de forhold, som dyrene vokser op under. Selvfølgelig spiller prisen ind, men det er afgørende altid, at kvaliteten er i top, og at forbrugerne har tillid til det kød, der er i pakkerne. Her er det danske flag et klart signal om høj kvalitet og fødevaresikkerhed.”

Nu får vi mere plads i madbudgettet

Jens Hansen ser derudover en begyndende tendens til, at forbrugerne begynder at løsne op for det stramme madbudget, der i mange danske hjem blev indført i kriseårene.

”Nu ser vi en trend i, at der igen kommer mere fokus på god kvalitet, specielle udskæringer og hvor kødet kan noget særligt – for eksempel økologi og kød fra friland, hvor man også får en fortælling om, hvor dyret er vokset op, og hvordan det har haft det.”

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.