Et af kølediskens mest folkekære produkter fylder 25 år i april. I april er det nemlig 25 år siden, Kærgården så dagens lys. Fødselsdagen fejres onsdag den 8. april på Holstebro Mejeri, som producerer de 12.000 tons eller 60 mio. bakker Kærgården, danskerne hvert år konsumerer. Fødselsdagsstemning var der også nok af, da Kærgården Skærtorsdag fejrede sig selv med uddeling af smurte fødselsdagsboller og kakaomælk på Københavns Hovedbanegård.
”Kærgården har sin faste plads i rigtig mange danskeres køleskabe, så vi syntes, det var på sin plads med en folkelig fejring af et folkeligt produkt,” fortæller Christian Borregaard, brand manager i Arla og ansvarlig for Kærgården.
Ved fødselsdagsfejringen på Hovedbanen gik alt som smurt, men da den folkekære fødselar i april 1990 landede på danskernes morgenborde, var det et helt andet drama, som udspillede sig. Lanceringen af det nye smørbare blandingsprodukt udløste nemlig en mindre smørkrise i det smørelskende Danmark.
Lancering gik ikke helt som smurt
Det kan være svært at forstå i dag, men da Arla, dengang MD Foods, i april 1990 sendte de allerførste bakker Kærgården på markedet, var ideen om at blande smør med rapsolie både revolutionerende og kontroversiel.
At MD Foods tilmed valgte at sende Kærgården på markedet på trods af, at det nye produkt var i strid med den såkaldte ”smørbekendtgørelse”, som forbød blanding af smør og alle former for vegetabilsk olie, gjorde ikke sagen bedre. Kærgården blev således budt velkommen med både politianmeldelse, ministerkritik og bødeforlæg.
”Vi besluttede simpelthen at sende Kærgården på markedet, selvom det var i strid med den danske lovgivning. I mange andre lande, var der ikke noget forbud mod at blande smør og vegetabilsk olie, så en række udenlandske blandingsprodukter var allerede på vej ind over grænsen. Blandt andet importerede Irma allerede et blandingsprodukt fra Irland. Er der først tre af den slags produkter på hylderne, er der ikke plads til flere, så vi var nødt til rykke, hvis vi ikke skulle komme for sent til festen,” forklarer marketingsdirektør i Arla Danmark, Jakob Bernhard Knudsen.
Stor efterspørgsel redder mejeri
Trods den turbulente første tid og kritik for ikke at være rigtigt smør, blev Kærgården, hurtigere end MD Foods selv havde turdet at håbe på, en regulær salgssucces. Og salget af Kærgården overhalede i løbet af bare 15 måneder salget af det hæderkronede Lurpak-smør.
Den store popularitet gav travlhed på det lille smørmejeri i Rødkærsbro, som producerede Kærgården i de første år. Før lanceringen af Kærgården var mejeriet i Rødkærsbro tæt ved at dreje nøglen om, men allerede i løbet af det første år måtte mejeriet ansætte 10 ekstra medarbejdere, etablere en ny pakkelinje og udvide lageret med 1000 kvadratmeter for at følge med efterspørgslen.
I 2000 valgte Arla dog at flytte produktionen til større produktionsfaciliteter på Holstebro Mejeri, hvor al Kærgården til det danske marked produceres den dag i dag.
Kommentarer