Køb en fiks og færdig gårdbutik - og sæt den op i byen
Non Stop Shop er en flytbar gårdbutik med køling, selvbetjening og kortbetaling af op til 32 forskellige varer

Udefra ligner den en hyggelig hytte til haven eller en legeplads.

Men indeni rummer den lille bygning et fjernovervåget køleskab i størrelse XXL og et avanceret display til at vise op til 32 forskellige slags varer i køleskabet frem og modtage betaling via kort.

Tanken bag Non Stop Shop, som den lille selvbetjeningsbutik hedder, er ifølge Janine Baalmann fra den tyske producent Westermann i Meppen, at man enten kan sætte flere forskellige produkter til salg fra sin egen bedrift eller gå flere producenter sammen om at sælge sine produkter.

Det kan ske enten på bedriften, i den lokale landsby eller by eller som en såkaldt in-shop i en stor dagligvarebutik eller et indkøbscenter. Navnlig det sidste er der ifølge Janine Baalmann stor interesse for.

»Det kan være kager, æg, grøntsager, ost, kød, saft, øl, vin, ja, alt hvad der har behov for at blive kølet. Ved at bruge en kortløsning til betalingen sikrer vi, at f.eks. mindreårige ikke kan købe alkohol i Non Stop Shoppen, men afvises ved betalingen«, forklarer hun.

SMS-alarm ved udsolgt

Temperaturen i Non Stop Shop holdes konstant på to grader, uafhængigt af udetemperaturen, og indretningen i varerummet med rustrit stål er rengøringsvenlig og sikrer effektivt mod skadedyr.

Fynsk gods åbner supermarked i gammel svinestald Fredag 8. juni 2018 · 07:22

Stopper kølingen eller åbnes Non Stop Shoppen på uautoriseret vis, sendes automatisk en alarm-SMS til udvalgte telefonnumre.

Det samme sker, hvis en af de op til 32 forskellige varekategorier bliver udsolgt.

Den første Non Stop Shop er netop leveret til et tysk landsbyfællesskab af bedrifter. Prisen er 265.000 kroner, og ifølge Janine Baalmann er interessen ganske stor.

Gårdmejeri i container

Non Stop Shop var en nyhed på forrige års internationale husdyrmesse EuroTier, men er ikke en enlig svale.

Tyske Risto er mest kendt for sine friskmælksautomater, som der foreløbig er solgt tæt på 700 af i Vesteuropa, herunder flere løsninger, hvor en enkelt bedrift driver op til 10 automater i byer og butikker med pasturiseret mælk.

Men nu stiger også interessen for Ristos skræddersyede container-mejerier med alt, hvad der kræves til gårdproduktion af forskellige mejeriprodukter. Ifølge Andreas Risto, søn af stifteren, er der foreløbig solgt knap 20 container-mejerier.

Faktaboks

Stærk tendens: Direkte salg til forbrugerne

  • Selv om det ikke for alvor er slået igennem herhjemme endnu, er direkte salg til forbrugerne en af de store tendenser i europæisk mælkeproduktion, ikke kun for mindre bedrifter, men også som delsalg fra større bedrifter. 
  • Det direkte salg passer godt sammen med andre forbrugertendenser som f.eks. lokalt producerede fødevarer.
  • Formålet er ikke kun at opnå en bedre indtjening på bedrifterne ved at spare mellemled bort, men også at skabe nye arbejdspladser, opnå lokal goodwill og producere mere klimavenligt.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.