Kan man stole på sit kød? Nej, siger mange danskere nu.

Som noget nyt ligger kød lavt i måling over varer, som danskerne har tillid til.

Hvad er mest troværdigt: En pakke hakket okse eller en brugt Fiat?

I en helt ny undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgiver i dag, tyder det på, at de danske forbrugere har nogenlunde lige høje tanker om kød og brugte biler. De ligger begge i bunden af tillidsskalaen.

»Kødmarkedet falder kraftigt i den samlede vurdering, især fordi forbrugernes tillid er lav«, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gelsing til Politiken lørdag.

Styrelsen har bedt forbrugerne om at tage stilling til blandt andet tillid, gennemsigtighed og udbud i forbrugerforholdsindekset for 50 danske markeder. Markeder som banker og mobil-, tv- og internetabonnementer ligger år efter år i bunden af den samlede vurdering, fordi de er svære at gennemskue. Brugte biler ligger som nummer sjok på tillidsbarometeret, fordi folk ikke har tillid til varen. Men kødmarkedets placering i bunden af både tillidsskalaen og den samlede vurdering er ny.

Hestekød og ompakning

Det skyldes formentlig gentagne sager på kødområdet, mener Agnete Gersing.

»Vi kan se, at forbrugerne reagerer, når der er en sag omkring ompakning af kød i detailhandlen, som der var i 2010, og igen her da målingen blev foretaget i 2013, lige efter at sagen om svindel med hestekød i lasagne brød løs i medierne. Sagerne akkumulerer, for en ny sag minder måske folk om, at der har været en sag med kød tidligere«, siger hun til Politiken.

De negative historier om kød har fået en voksende del af befolkningen til at engagere sig i, hvor kødet kommer fra, mener Camilla Udsen, seniorrådgiver i fødevarepolitik i Forbrugerrådet Tænk:

»Flere forbrugere går op i økologi, fairtrade og lokale fødevarer, og udbuddet af de varer er blevet større. Samtidig er der faldende tillid til konventionelle produktionsmetoder, hvor der blandt andet er store problemer med dyrevelfærd«, siger Camilla Udsen til Politiken.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.