Kanon majshøst nu skudt i gang
Anne-Dorthe Buck har nu 2016-majsen i silo. Godt foder er i vente til de 140 malkekøer, mener hun.

Grøn, frisk og med masser af kolber.

Anne-Dorthe Buck, Stakkehavegaard ved Kettinge på Lolland, har svært ved at skjule begejstringen over majshøsten anno 2016.

Som en af de første danske mælkeproducenter har hun nu majsen sikkert under plastik, og majsens gode vækst-takter holdt hele vejen og lover godt for kvaliteten, bedømmer hun.

»Der har ikke været svampe eller anden sygdom, og planten stod helt frisk og med masser af kolber. Vi ramte også det målsatte tørstofniveau med cirka 33 procent tørstof i gennemsnit,« fortæller hun.

Ud fra en forsigtig opmåling skønner hun, at de 45 hektar gav 10.400 FEN pr. hektar.

»Vi har faktisk majs til to års forbrug nu, da majsen også gav godt i 2015. Så måske skal vi slet ikke avle majs i 2017,« vurderer Anne-Dorthe Buck.

Altid tidlige sorter

Den unge mælkeproducent havde i år sået den tidlige majssort Sunlight, som hun stiftede et godt bekendtsskab med i 2015.

»Vi har kun en tidlig majssort, da vi vil have mest kolbe og næring og mindre plante. Majsen dyrkes hos mine forældre 25 kilometer væk og fragtes til os på lastbil. Så vi skal ikke betale for unødig fragt af majsstængel uden stor foderværdi,« forklarer hun.

At forældrene står for dykningen af majs til Stakkehavegaards 140 køer skyldes, at gårdens egne jorder er alt for gode til majs. Her dyrkes udelukkende salgsafgrøder. Familien har selv stået for ensileringen, da man har egen snitter og selv kan pakke majsen i siloen.

Dette er den første majs, vi her hos LandbrugsAvisen har hørt om. Er du landmand og har høstet majs? Har den været god, dårlig eller midt imellem? Landbrugsavisen.dk hører gerne fra dig. Skriv gerne på net@landbrugsmedierne.dk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.