Kjeld: Jeg er loyal over for Danish Crown

Den tidligere slagteriboss giver ikke meget for Danske Svineproducenters kritik af hans aftale med russiske Miratorg. Den vil kun gavne danske andelshavere, mener han. For Miratorg er ikke konkurrent, men tidligere kunde af Danish Crown.

At være rådgiver for den russiske kødkoncern Miratorg kolliderer på ingen måde med at være tidligere topchef i Danish Crown. Tværtimod er det kun loyalt og en fortsættelse af arbejdet.

Det mener Kjeld Johannesen, der nu kommenterer den massive kritik af sin nye post, som Danske Svineproducenters formand Henrik Mortensen gik ud med på LandbrugsAvisen.dk i går.

"Dette er ikke noget, der vil svække Danish Crown på nogen markeder. Det vil nærmere styrke Danish Crowns muligheder," mener Kjeld Johannesen.

Han betegner sin nye opgave som en bestyrelseslignende job af omfang.

"Jobbet går ud på at virke på bestyrelsesniveau som speciel rådgiver om den virksomhed, de driver i Rusland," forklarer Kjeld Johannesen og fortæller, at den russiske koncern ud over at opdrætte kyllinger, kreaturer og svin, også ejer slagteri og supermarkeder.

"De driver 600.000 hektar i Rusland. Og så har de supermarkeder, hvor de sælger stort set alt. De er Ruslands største importør af kød, og de var tidligere Danish Crowns største importør af kød i Rusland," siger han og tilføjer, at han ikke frygter, at Miratorg vil tage markedsandele fra Danish Crown på eksportmarkederne.

"99 procent af Miratorgs salg ligger i Rusland. Sådan vil det fortsat være i en længere periode. De har ikke adgang til Kina, og det skal bemærkes, at de kun slagter 3,8 mio. svin," siger han.

Kjeld: Mortensen har misforstået

Henrik Mortensen kritiserede onsdag Kjeld Johannesens nye job som potentielt illoyalt og griskt.
Den udmelding giver den tidligere topchef ikke meget for.

"Der er meget, som Henrik Mortensen ikke forstår. Jeg synes nærmere, det er loyalt."

- Hvordan kan det være en fordel for Danish Crown, at du arbejder for Miratorg?

"Jeg er overbevist om, at det giver Danish Crown større muligheder, når markedet (det russiske, red.) genåbner, end hvis jeg ikke var der og også på andre markeder. Jeg ser mig som en ambassadør, der også får en viden om det russiske marked. For mig er det svært at se, hvor konkurrencen er, og hvor den manglende loyalitet er," slutter han.
 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.