Konceptsucces gør hundyr til eftertragtet vare

Interessen for at levere til Dansk Angus Kød øger efterspørgslen på hundyr.

Danske angus-kvier er blevet en eftertragtet vare siden Dansk Angus Forening indgik en afsætningsaftale med KødGrossisten og Scandic Hotellerne.

Efterspørgslen kommer både fra eksisterende angus-avlere og nye, som vil starte op med kødproduktion og levere til konceptet, som giver en merpris på fem kr. pr. kg.

»De kvier, som udbydes til salg via foreningens hjemmeside, er hurtigt solgt, og vi hjælper alle med at formidle, så produktionen af angus-kød kan stige,« fortæller en begejstret formand for raceforeningen, Karen Huus.

Fra afsætningskonceptet blev startet i uge 10, er der indtil uge 38 afsat 176.906 kg kød, som har givet producenterne en merpris på 884.530 kr. plus moms. Og endnu flere kg og kroner er i vente, lover Karen Huus.

»Vi har bundet os til at levere minimum 800 dyr det første år, og det når vi. Men vore samarbejdspartnere har også gjort det klart, at de er klar til at aftage mange flere dyr,« siger hun.

Succes drypper på avlen

Foruden den kontante bonus til leverandørerne glæder Karen Huus sig over, at avlsarbejdet med angus-racen får gavn af konceptet. Det sker, fordi slagtedyr til konceptet minimum skal være 75 procent angus.

»Det krav har fået flere til at indberette fædre til kalvene, og derfor får racen over tid et langt større datamateriale om avlen med hensyn til bl.a. fødsel og kælvningsegenskaber. Det er generelt en udfordring at få kødkvægsfolk til at registrere tilstrækkeligt, men her er det pengene, som driver værket,« siger hun.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.