Kvægbruger jubler efter klimatjek: Bedre bundlinje og færre prutter

Arlas klimatjek har gjort mælkeproducent Finn Læbel mere effektiv og grøn.

Klimatjekkene har vist sig at være en god forretning for Landmand Finn Læbel. Han er blevet mere effektiv i den måde, han sammensætter grovfoderet, så køerne kan få mere ud af mindre, skriver JydskeVestkysten.
 
Finn Læbel har 165 malkekøer, der hver dag leverer mælk til Arla. Resultatet efter klimatjekkene er, at køerne udsender færre drivhusgasser til atmosfæren - de prutter simpelthen mindre, fordi de udnytter grovfoderet bedre. Det er noget af det, vejlederen fra Syddansk Kvæg, der udførte klimatjekket kunne hjælpe med.

Finn Læbel fra Gram har fået foretaget to klimatjek gennem Arla.

"Der gik sport i det. Med det andet tjek kunne vi jo se, at de gode resultater ikke bare var en engangsforestilling. Med det omdømme, vi landmænd har, syntes jeg, det kunne være sjovt at få tjekket, hvordan vi egentlig ligger. Også det går altså meget godt," siger han til JydskeVestkysten.

De gode tal kan Finn Læbel giver god en god fornemmelse i maven.
Han er også glad for den bedre bundlinje, der følger af en højere effektivitet.

Der er flere fordele ved klimatjekkene for Finn Læbel. Han har fået dokumentation på, at han forurener mindre. Han og hans medarbejdere er mere opmærksomme på deres dieselforbrug, husker at slukke lyset og har skiftet glødepærer ud med LED-pærer.

Finn Læbel har også gjort sit vandforbrug mere miljøvenligt. En malkeko drikker omkring 100 liter vand om dagen. Hos Finn Læbel bliver vandet først brugt til at køle mælketankene ned, inden det ryger i drikketruget. På den måde bliver vandet brugt to gange, skriver JydskeVestkysten.

 

Faktaboks

  • Klimatjek er et tilbud til mælkeproducenter fra Arla Foods.
  • Der findes 25 klimarådgivere, der kan rådgive landmænd i at producere grønnere mælk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.