Landboforening: Rema 1000 fortjener opbakning

LandboSyd håber, at andre supermarkedskæder støtter op om Rema 1000 håndsrækning til mælkeproducenterne

Rema 1000 støtter de trængte mælkeproducenter med 50 øre pr. solgt liter mælk, og det tiltag støttes nu af hele LandboSyds bestyrelse.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

"Initiativet fra Rema 1000 fortjener opbakning, og jeg kan kun håbe på, at de andre supermarkedskæder følger trop," siger formand for LandboSyd, Mogens Dall og fortsætter:

"Utrolig mange forbrugere har svært ved at forstå, at mælk og mejeriprodukter er faldet i pris og ikke koste mere end for 30 år siden. Jeg oplever på de sociale medier, at forbrugerne er klar til at støtte mælkeproducenterne for at undgå, at danske landmænd bliver nødt til at dreje nøglen. Når det kommer til stykket ved forbrugerne godt, at frisk og sund dansk mælk i køleskabet hver dag er meget værdifuldt," siger Mogens Dall.

Han har oplevet, at en halv liter vand tappet på en plasticflaske kostede 26 kr. i København og mener, der er brug for, at mælken får større værdi:

"Danske mælkeproducenter arbejder hårdt hver dag for at skaffe de bedste råvarer til gode mejeriprodukter på danskernes spiseborde. Nu betyder prisfald på mælk rundt omkring i verden, at det koster mange af mælkeproducenterne flere tusinde kroner, hver gang de trækker støvlerne på om morgenen for at gå i stalden. Derfor er der brug for, at mælken får en større værdi – ellers forsvinder den danske produktion," siger Mogens Dall.

Direktør Klaus Andersen, LandboSyd, har i sit daglige arbejde mælkeproducenternes trængsel tæt inde på livet:

"Vi ser i andre lande i Europa, at forbrugerne betaler ekstra for mælken for at hjælpe mælkeproducenterne. Det har Rema 1000 taget initiativ til her i Danmark, og det vil vi gerne påskønne," siger Klaus Andersen.

Han oplyser, at LandboSyd på mandag d. 31. august arrangerer et krisemøde for de sønderjyske landmænd. Her vil bl.a. formand for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, redegøre for den økonomiske og politiske situation og topfolk fra Arla og Danish Crown orienterer om markederne for mælk og kød. Desuden kommer rådgiverne fra LandboSyd med bud på, hvad den enkelte landmand kan gøre.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.