Landmænds data om dyr og produkt skal serveres for forbrugerne

Stort tema på EuroTier om Digital Animal Farming skal bane vejen for bedre systemer og øget dokumentation om produktionen.

Det flyder med data på kvæg- og svinebedrifterne. Men ofte kan de forskellige systemer ikke snakke sammen, og derfor er der mange potentielt værdifulde data, der aldrig bliver brugt eller brugt rigtigt.

Det får landmændene til at vige tilbage, og en EuroTier-undersøgelse for to år siden, viste at dataopsamling stod ret langt ned på husdyrproducenternes investeringsliste. Faktisk nederst.

Men ikke desto mindre satser EuroTier i år stort på få vist mulighederne i blandt andet nye sensorsystemer og datamanagementprogrammer og samtidig sikre, at disse data også bliver brugt.

Temaet har sit eget område i hal 26 og behandles dagligt på op mod 20 faglige indlæg og konferencer rundt omkring på messen.

Dialog skal bane vejen

Samtidig håber EuroTier at få alle aktører i dialog om at finde løsninger for dataudveksling og -håndtering.

»Vi håber med vores ’rundbordssamtaler’ som en model for dialog, hvor alle aktører samles om bordet til en fri og åben samtale, at vi kan få løst nogle af disse udfordringer omkring de mange forskellige systemer,« sagde Reinhard Grandke, direktør for den organisation, der arrangerer EuroTier.

For disse problemer skal løses, understregede han.

Det digitale landbrug giver mulighed for reelle gevinster for både dyrevelfærd, miljø, produktion og dermed også landmandens bundlinje, når og hvis det hele spiller sammen.

»Desuden vil vi i de kommende år se øgede krav om viden og dokumentation helt ned på det enkelte dyr i stalden. Disse krav vil komme fra forbrugerne og dermed også fra forarbejdningsindustrien og detailhandelen« påpegede han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.