Landmand: Det kræver tid at få ideer - ring til en ven eller løb en tur

Man skal en tur uden for den daglige trummerum for at få idéer, men modne dem hjemme, mener Jesper Arnth.

Det kræver tid at tænke tanker, og det kan også kræve, at man kommer lidt hjemmefra. Det er Jesper Arnths umiddelbare bud, da han bliver spurgt direkte: Hvordan får du nye idéer?

- I 2019 var jeg på et kursus, hvor vi snakkede lidt om solceller. Idéen har modnet sig siden, hvor jeg har snakket med en masse mennesker om det, og nu er vi en række naboer, der vil etablere solceller i et BNBO-område, lyder hans eksempel på en idé, der udvikler sig og bliver til virkelighed.

- Den idé er så blevet meget nemmere at forklare til omverdenen i dag, hvor energipriserne er steget så meget, siger han.

En løbetur eller en gåtur kan være en god anledning til at modne idéer, og det samme kan det være at ringe til en ven, påpeger han.

- Jeg vender tit idéer med medlemmer af mit gårdråd, og skal jeg nørde mere ud, kan det være en ekspert, uddyber han.

Jesper Arnth får også idéer i de netværk, han deltager i.

- Farmbrella er et godt netværk, fordi det inkluderer hele agroindustrien, og jeg er også med i Provarde, der har den fordel, at vi kan udvikle lokale samarbejder på Vardeegnen, siger han.

Idéer skal modnes

Men idéer skal modnes, og det er hans fornemmelse, at jo lettere, de er at forklare til andre, des mere rigtige er de.

- Det er ikke så godt, hvis jeg skal ud i alle mulige søforklaringer. Jeg skal kunne forklare idéen til Nina, siger han.

Som leder mener han, at han skal passe på ikke at tænke for snævert.

- Hvis man kun tænker på koen, er det kun det område, der udvikler sig på bedriften. Det skal der være nogen på bedriften, der gør, men som leder skal jeg også have øjnene op for udviklingen i det hele taget, understreger han

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.