Landmand raser over Coop - svigter andelsbevægelsen

Andelshaver i Arla undrer sig over, at Coop modarbejder mælkeproducenternes største andelsbevægelse.

Coop har i denne uge meldt ud, at de vil lancerer en støttemælk, hvor overskuddet skal gå direkte til de danske landmænd. Mælken skal produceres af Thises konventionelle mærke Dybbækdal, og så deles genvinsten ud til samtlige danske konventionelle landmænd for eksempel igennem Mejeriforeningen.

Men den endelig fordelingsmodel er ikke på plads endnu.

Coops forslag undrer mælkeproducent, Søren Damsbo, fra Hedensted. Han har været landmand i 25 år og har i dag 75 malkekøer.

"Hvis det er bonden man ønsker at hjælpe, så forstår jeg simpelthen ikke, at Coop vælger den mærkværdige løsning, frem for generelt at hæve priserne," siger han og fortsætter.

"Det der får mig op i det røde felt er, at Coop virker til at fornægte den andelsbevægelse, som de selv er opstået ud af. Med det her forslag gør de grin med andels-grundtanken om, at vi deler udgifter og indtægter lige. Det giver ingen mening, at lave en støtteordning uden om den største andelsbevægelse, og samtidig sige, at man ønsker at støtte bønderne," siger Søren Damsbo.

Han synes dog, at det grundlæggende er positivt, at landets supermarkedskæder har fået øjnene op for den krise som landbruget er i, og ønsker at støtte op. Men han forudser store omkostninger og ulemper ved den løsning som Coop har lagt frem.

"Det er fint nok, at Coop ønsker at støtte de danske landmænd. Men ved at lave små særordninger, der kun gælder for ét land, så sætter man en uoverskulig process igang som udfordrer andelsbevægelsens grundtanke om, at alle får den samme pris. Det er let at forestille sig, at supermarkedskæder i andre lande vil lave lignende små mærkværdige ordninger. Det bliver hurtigt meget kompliceret og giver en masse bøvl. Og det bliver omkostningerne ikke mindre af," siger Søren Damsbo.

Han foreslår i stedet, at supermarkederne går sammen om at hæve priserne generelt på fødevarer til en fair pris, da det direkte vil betyde flere penge til producenterne. Lige meget hvilket selskab mælken bliver leveret til.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.