Landmand satser på eksotisk kvægrace

Landmand ved Lund i Sydsverige er på vej til at opbygge en besætning på 40 yakokser til kødproduktion.

Den svenske, nystartede kødkvægproducent Gustaf Jerenäs, Lund i Sydsverige, søger gerne alternative veje - og nu har han slået sig på tibetansk kødkvæg.

For to år siden fik han chancen for at købe fem yakokser, og i dag har han 23 dyr gående som naturplejere på i alt 19 hektar. Planen er at nå op på en besætning på 40 dyr, skriver netavisen ATL.

Slagtning af det langsomt voksende dyr sker først efter tidligst tre år, og den sydsvenske landmand regner med at slagte de første yakokser i efteråret. Planen er at få en aftale med et lokalt slagteri, og også de varme pelse skal afsættes.

Håber på mange flere svenske yakokser

Ifølge Gustaf Jerenäs er yakkød en kombination af elg- og oksekød, idet dyrene kun har fire procent kropsfedt. Kødet er fint og mørkt.

Dyrene stammer fra et område omkring Himalaya og den tibetanske højslette, hvor de lever vildt, og de trives angiveligt fint i et klima som det svenske, især i snevejr. Bliver det for varmt på markerne ved Lund, har de mulighed for at svale sig i en sø på arealet.

Dyrene æder kun 30 procent af det foder, en ko kræver. I løbet af sommeren rækker det med græs og kratbevoksning, mens der i vinterhalvåret bliver suppleret med ensilageballer. En voksen, tam yakokse kan veje op til 1.000 kg.

Ifølge Gustaf Jerenäs findes der cirka et hundrede yakokser i hele Sverige i dag. Han håber på, at flere svenske kødkvægproducenter vil være med på vognen, men erkender at det måske er for optimisktisk, fordi dyrene vokser så langsomt.

I danske besætninger er der registreret syv yakokser pr. april 2019, ifølge en opgørelse fra Seges.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.