L&F opretter ny dyreværnshotline

Ring »husdyrenes dyreværnshotline« på 33 39 43 55 ved mistanke om risiko for vanrøgt af landbrugsdyr.

Landbrug & Fødevarer har oprettet en hotline, »husdyrenes dyreværnshotline«, som skal bidrage til at minimere antallet af dyreværnssager i landbrugsproduktionen.

Her kan folk med kontakt med landbrugsdyr henvende sig anonymt, hvis de har mistanke om, at der er noget galt hos en landmand, og at det kan udvikle sig til vanrøgt af produktionsdyr, hvis der ikke gribes ind i tide.

Uden indblanding af politi

»Når nogen ringer til nummeret, lytter vi til problemet og forsøger at tage hånd om det hurtigt og effektivt, eksempelvis ved at få landmanden til at gå i dialog med sin dyrlæge,« siger områdechef Per Olsen, Fødevarer og Veterinærpolitik i Landbrug & Fødevarer.

»Vi vil i første omgang forsøge at håndtere henvendelsen uden at indblande politi eller andre myndigheder,« siger han.

Noget er anderledes

De tegn, der vil kunne udløse et opkald til husdyrenes dyreværnshotline, vil ifølge Per Olsen typisk være, at noget er »anderledes«, end det plejer.

»Det kan f.eks. være en foderchauffør, der ser, der ligger usædvanlig mange døde grise til afhentning, eller der er gået en måned, hvor han ikke har set en landmand, der ellers altid står og hilser. Eller en bankrådgiver, der fornemmer, at landmanden reagerer usædvanligt,« siger Per Olsen.

Har mistet overblikket

»Ofte vil der være tale om sager, hvor en landmand, typisk på en enkeltmandsbedrift, har mistet overblikket og er på vej mod en decideret dyreværnssag, hvis ikke vi får grebet ind.«.

Åben i dagtimer

Husdyrenes hotline retter sig i første omgang til personer med direkte kontakt til produktionsbesætninger i landbruget, såsom chauffører, dyrlæger, bankrådgivere, konsulenter, kollegaer og naboer.

Det er altså hverken hunde eller katte eller andre husdyr, som ikke er produktionsdyr, der er tænkt på med hotlinen.

Hotlinen er åben mandag til torsdag fra 8-16.00 og fredag fra 8.00-15.30.

Uden for almindelig åbningstid vil det være muligt at lægge en telefonsbarerbesked, og så vil opkaldet blive håndteret næste hverdag.

Sikres anonymitet

Anmelderne, som ringer til Husdyrenes dyreværnshotline er sikret anonymitet i forhold til den landmand, de anmelder.

Men de skal oplyse, hvem de er, til Landbrug & Fødevarers hotline.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.