Ligesom Arla: Naturmælk søger nye andelshavere
Det sønderjyske økomejeri Naturmælk fornemmer potentiale for vækst på økomarkedet.

”Hvis du spørger mig dags dato, så har vi den mælk, vi skal bruge. Så er vi også godt klar over, hvor verden bevæger sig hen ad, så vi har hele tiden døren åben.”

Sådan lyder beskeden fra andelsmejeriet Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen, efter Arla i går åbnede op for nye andelshavere.

Døren har altid været åben hos det sønderjyske økomejeri, der sidste år fik to nye andelshavere. De erstatter pensionerede andelshavere, men er også en del af mejeriets vækst.

I mejeriets godt en snes år er de vokset fra en omsætning på 40 mio. kr. til 243 mio. kr. sidste år. Væksten blev kun bremset for tre år siden, i 2011, hvor VK-regeringens fedtafgift trådte i kraft. Sidste år havde mejeriet en indvejning på 32 mio. kg. fordelt på 31 landmænd.

”Vi er også i dialog med nogle lige nu, der overvejer mulighederne.”

Naturmælk har dog en afgræsning af deres geografiske område og dækker mest i Sydjylland, mens Thise dominerer i Nordjylland. Det er desuden langtfra alle, der retter henvendelse, der ender med at tage skridtet.

Op- og nedture

Thise og Arla mistede andelshavere sidste år.

Arla rekrutterer nu igen økologerKvæg Mandag 20. april 2015 · 14:19

”Det er skæbnens ironi. Det er lidt trist, at man er kommet lidt for sent i gang med at vende udviklingen. Men det er jo udviklingen med op- og nedtur i mælkeprisen. Den beslutning, der var rigtig for et halvt år siden, er måske forkert i dag.  Men som tidligere økolog må man sidde med en mærkelig fornemmelse,” siger Leif Friis Jørgensen.

Naturmælk har et mål om at have en bedre afregning end Arla. De skilter dog ikke med den.

”Vi har i en periode været lidt bagefter, men i øjeblikket er landmændene i gang med at indhente det, de var bagefter,” siger Leif Friis Jørgensen.

Tre ben i forretningen

Naturmælk har haft to ben i deres forretning: Detailsalg og catering til eksempelvis kantiner. For nyligt besluttede de at indgå i et samarbejde med et handelsselskab, der vil afsætte Naturmælks oste i udlandet. De har tidligere selv forsøgt at sætte eksport i gang, men det tærede for meget på egenkapitalen at satse ressourcer på markedsopbygning. Med handelsselskabet som mellemled mindskes risikoen.

”Vi forventer, at væksten vil være jævnt fordelt over vores tre ben,” siger Leif Friis Jørgensen.

En højere afregning er hele tiden målet.

”Vi har som mål at drive merværdi ind i landbrugsprodukterne. Så vi arbejder på at udvikle nogle specialbearbejdede produkter, som kan give en merværdi.”

Faktaboks

  • Det tager to år at omlægge fra konventionel til økologisk produktion.
  • For at blive andelshaver hos Naturmælk betaler man 10 øre pr. kg. standardmælk for sit andelsbevis. Dette beløb betales i rater fordelt over de første 26 afregninger, fra man starter med at levere til Naturmælk.
  • Naturmælk har ikke personlige konti, så man kan ikke trække andelsbevisets værdi ud igen.

Emneord mælk, mælkepriser, økologi

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.