Line fra De unge landmænd: Vi skal stolte snakke med journalister
Line Vanggaard Pedersen fra DR-serien De unge landmænd har fået perspektiv på tilværelsen som landmand, og hun kunne ikke forestille sig noget bedre end at være landmand.

DR-serien De unge landmænd rullede over skærmen med stor succes og op mod 700.000 seere på en aften. Line Vanggaard Pedersen var en af de unge landmænd, der var med i serien. Onsdag eftermiddag på Plantekongressen fortalte hun om, hvad hun har lært - og ikke mindst, at hun mener, at landbruget skal åbne op for journalisterne.

»Hvis vi aldrig tør vise, hvad vi laver, hvad skal omverdenen så tro? Vi er nødt til at vise, at vi gør det godt. Jeg er stolt af det, jeg laver,« sagde Line Vanggaard Pedersen, der i 2013 overtog en kvægejendom med kviehotel.

Bedre end alt andet

Line Vanggaard Pedersen fortryder ikke at have deltaget i programmet.

»Det var grænseoverskridende, at der var nogen, der så alt, hvad man lavede, men jeg synes ikke, at jeg havde nogen grund til at være flov. Danske landmænd er rigtig gode til det, vi gør, og det skal vi vise frem,« sagde hun.

»Jeg har også fået lidt perspektiv på, hvorfor jeg gør, som jeg gør, når der hele tiden er nogen, der stiller spørgsmål ved de ting, man gør. Jeg har fundet ud af, at det, jeg har, er bedre end noget andet, jeg kunne have haft,« sagde Line Vanggaard Pedersen, der blandt andet havde sparet 780.000 kroner op for at kunne købe gården.

Stå på mål for det, I laver

Irene Greve, der har produceret De unge landmænd for DR, ærgrer sig over, at landbruget ikke er mere åbent over for journalisterne.

»De første jeg tænker som journalist, hvis døren bare bliver smækket i er: Hvad har I at skjule?,« sagde Irene Greve, producent for Mastiff.

Irene Greve påpeger blandt andet, at det var svært at finde deltagere til serien og få bredt udsnit af landbruget. Hun nævnte for eksempel, at der ikke var nogen deltagere fra Fyn og kun en enkelt fra Sjælland - resten var fra Jylland.

»I skal være parate til at stå på mål for jeres landbrug, også hvis I møder kritik bagefter,« sagde Irene Greve.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.