Mælkeproducenter taber strid med veganere om kritisk kampagne

Britisk tilsynsmyndighed afviser klager over irsk veganerkampagne, som erklærer mælkeindustriens behandling af køerne for for "umenneskelig".

Det britiske mejeribrug har ikke fået medhold i en klage over en irsk vegansk kampagne mod hold af malkekvæg.

Kampagnen, som går under navnet Go Vegan World, viser i en annonce en ko bag pigtråd, og den blev første gang trykt i den engelske avis Sunday Telegraph i februar i år, skriver det irske landbrugsmedie Agriland.

Siden da har kampagnen modtaget syv klager, blandt andet fra folk fra den engelske mejeriindustri.

Klagerne mod Go Vegan World bygger påstanden om, at kampagnen er vildledende.

”Mødre, der stadig bløder efter fødslen” og ”frisk fra deres moders livmoder” er sætninger, som landmændene finder vildledende, skriver Agriland.

Den britiske tilsynsmyndighed Advertising Standards Authority (ASA) har imidlertid afvist klagerne, fordi  kampagnen ikke anklager landmænd for at overtræde nogle standarder for dyrevelfærd.

Go Vegan Worlds kampagneleder fastslår, at det anvendte sprogbrug udelukkende bygger på faktuelle omstændigheder, nemlig at kalve bliver fjernet fra deres mødre tidligt, og at alle pattedyr typisk er blodige fra fødslen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.