Mejeriboss: Mælkeprisen presses af hårdt marked og miljøregulering

FrieslandCampinas topchef ser ingen snarlig bedring i mælkepriserne.

»Usikkerhed«.

Det er det afgørende og vigtigste ord i FrieslandCampinas beskrivelse af, hvordan forventningerne er til mejerimarkederne i 2016.

Dermed lægger topchef Roelof Joosten, der er adm. direktør for det hollandske mejeriselskab, sig på linje med resten af verdens mejeribosser: Der er ingen håb om snarlig bedring for mælkeproducenterne.

Tværtimod er der yderligere usikkerhed for de hollandske andelshavere på grund af politiske planer.

»Global mælkeproduktion forventes fortsat at stige i 2016. Situationen med hensyn til levering af råmælk i Holland er usikker, dels på grund af usikkerhed forbundet med detaljerne i den påtænkte fosfatregulering,« skriver direktøren i regnskabsberetningen.

Han påpeger tillige, at det er usikkerhed, om efterspørgslen på mejeriprodukter verden over vil stige lige så meget som produktionen. Her bliver Kina og Rusland afgørende, mener han.

»Som et resultat af denne udvikling, forventes priserne på de mest udbredte mejeriprodukter at forblive under pres i nogen tid,« lyder det.

Olieprispres og stagnation

Ligesom verdens øvrige mejerier vil FrieslandCampina tage sine modtræk i form af besparelser på produktionsanlæg og i adminsitrationen for at bøde op for prisfaldene.

»Resultatet for 2016 forventes at være under pres på grund af den lave oliepris og efterfølgende stagnerende økonomi i olieeksporterende lande som Nigeria og Mellemøsten, de geopolitiske spændinger i flere regioner og den forventede stigning i mængde af råmælk,« skriver topche Roelof Joosten, der dog til sidst kommer med et lille forårstegn:

»På længere sigt er udsigterne fortsat positive. Som verdens befolkning vokser og velstanden stiger i mange regioner, vil efterspørgslen efter fødevarer, især mad der er rig på næringsstoffer som mejeriprodukter, fortsætte med at stige.«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.