Mere mælk eller pengene tilbage - det synes landmænd godt om

Cow-Welfare har succes på EuroTier med at love mere mælk med sit grønne fleksible polymer-inventar eller pengene tilbage.

»Det er faktisk blevet taget helt godt i mod. Lidt forskelligt fra land til land, men de fleste steder oplever vores sælgere, at det er lige det argument, der skal til for at komme i dialog med mælkeproducenterne.

Landmænd kan generelt godt lide ideen om, at de får pengene tilbage, hvis produktet ikke holder, hvad sælgeren lover«.

Sådan lyder det fra Tommy Wollesen, indehaver af inventarfirmaet Cow-Welfare med de karakteristiske grønne sengebøjler og forværk i polymer.

Det er 2020 plus-konceptet, der har givet en travl åbningsdag på EuroTier. Kernen i konceptet konceptet er de produkter, som Cow-Welfare allerede tilbyder, herunder foderforværk, sengebøjler, madrasser og tubeventilation.

Hertil tilføjes en resultatgaranti, som baseres på en velfærdsvurdering, der kan karakteriseres som et gratis biprodukt. Velfærdsvurderingen er det værktøj, som Cow-Welfare bruger til at fastlægge niveauet af den garanterede ydelse.

For landmanden udgør velfærdsvurderingen en unik mulighed for at få analyseret køernes nuværende forhold og potentialet i at forbedre dyrevelfærden og dermed opnå sundere dyr. Der lægges i vurderingen vægt på helt specifikke indsatsområder som f.eks. lys, luft, haltheder, yversundhed, samt lægge- og liggetid.

Både renovering og nybyggeri

Ydelsesgarantien kan anvendes ved både renovering og nybyggeri.

Ved nybyggeri er det sværere at pege på, hvilke forbedringer der skyldes inventar og hvilke der skyldes andre ændringer. I de tilfælde er der fokus på den overordnede stigning, målt i mængden af mælk. Det fælles mål er at øge dyrevelfærden og optimere køernes ydelsespotentiale.

Opfyldes ydelesgarantien ikke, forpligter Cow-Welfare sig til at betale op til 40 procent af købesummen tilbage med ti procent for hvert kilo mælk, der mangler ift. garantien.

Hånden på kogepladen

Det handler om at få både landmænd og deres rådgivere og kreditgivere til at forstå, der skal investeres penge for at tjene penge.

Konceptet og dermed risikoen for at skulle betale op til 40 procent af omsætningen tilbage, får ikke Tommy Wollesen til at ligge søvnløs om natten.

»Vi har i mange år fulgt vores kunder i og uden for Europa. Ofte er vi involveret fra begyndelsen, når en ny stald bygges.

Vi ved, hvad et nybyggeri eller en renovering af en stald kan betyde for dyrevelfærden. Derfor er vi nu klar til at lægge hånden på kogepladen og tilbyde en resultatgaranti«, forklarer han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.