Non-GM-fodring gav mindre mælk, men flere penge
Hver ko gav for 2 kr. ekstra mælk om dagen, selv om der kom 0,3 kg mindre i mælketanken.

Køer, der får non-gm foder giver 1 procent mindre mælk end køer der får gm-foder, men prisen opvejer forskellen, så økonomien er bedre hos non-gm-køerne.

Sådan lød det fra seniorkonsulent Henrik Martinussen, Seges, på fodringsdagen onsdag formiddag i Herning Kongrescenter, der har gennemgået DMS-systemet og set effekten af at gå fra gm-fodring til non-gm-fodring.

Gennemgangen viser, at mælkeydelsen er 0,3 kg EKM lavere i non gm pr. ko pr. dag i gennemsnit. For stor race lidt mindre og for jersey lidt mere.

”Vi havde ikke ventet den forskel. Vi kan se, at non-gm-fodring giver uændret mælkeydelse, men den er steget lidt hos de øvrige”, siger han.

Forskellen er uventet og umiddelbart svær at forklare. De mælkeproducenter, der er gået non-gm-vejen har i stor stil erstattet soja med raps. Alle forsøg siger, at det ikke påvirker mælkeydelsen.

”Vi kan ikke helt sige, hvorfor der er en forskel, men måske har dem, som havde højest mælkeydelse, været mindre tilbøjelige til at gå non-gm-vejen”, siger Henrik Martinussen.

Der er dog ingen grund til at ærgre sig over at gå non-gm-vejen, for økonomien er bedre, når han regner på tallene.

De store racer giver for 2 kr. mere mælk om dagen hos non-gm-leverandørerne og for jersey er det for 5 kr. mere om dagen.

”Det er en kombination af, at de har lavere foderudgifter, fordi soja bliver erstattet med raps, og så at de får en eurocent mere pr. kg mælk”, forklarer han.

Det trælse er, at der kommer mere fosfor i foderrationen med non-gm-foder. Det betyder ikke noget for koen, men det vil øge udskillelsen af fosfor til miljøet, hvilket ikke er ønsket.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.