Nordjyske mælkeproducenter kom godt ud af 2014 - men farer lurer
Agri Nord melder om et resultat før skat på 962.000 kr. til 37 nordjyske mælkeproducenter.

Der er en markant fremgang at spore for de 37 nordjyske mælkeproducenter, som Agri Nord har lavet regnskaber for indtil nu. En analyse viser et resultat før skat på 962.000 kr. mod 575.000 kr. i 2013.

Resultatet skal ifølge virksomhedsrådgiver Jørgen Cæsar Jensen, AgriNord, især ses i lyset af bedre resultater i stalden.

»Der er i gennemsnit leveret 1,5 kg mælk mere pr. ko pr. dag i 2014 i forhold til 2013. Det giver en indtjeningsstigning til trods for mælkeprisens styrtdyk i slutningen af 2014. Prisen endte i gennemsnit hen over året på at være meget lig året før,« siger Jørgen Cæsar Jensen.

Årets resultat skal dog sættes i forhold til, at værdien af mælkekvoten er sat til nul kroner. Efter denne nedskrivning er resultatet et overskud i 2014 på 140.000 kr. mod et underskud på 170.000 kr. i 2013.

Afdrager gæld og investerer

En anden vigtig konklusion på analysen er det faktum, at bedrifterne i gennemsnit har afdraget 600.000 kr. til bank og realkredit i 2014.

»Det er yderst positivt at se, at med den fornuftige mælkepris, vi så i 2014, så er der afdraget på gælden. Det er vel at mærke samtidig med, at der er investeret for 888.000 kr. i primære produktionsaktiver såsom staldanlæg, inventar og maskiner. Dermed er der investeret i fremtiden på de analyserede bedrifter,« lyder det fra virksomhedsrådgiveren.

Udsigten for 2015 ser til gengæld ikke særlig lys ud. På den positive side er, at der er gode beholdninger af foder efter et godt år i marken, men mælkeprisen er faldet yderligere i starten af det nye år.

»Prognoserne fra SEGES varsler en indtjeningsnedgang i størrelsesordenen 1-1,5 millioner kroner for bedrifter som de analyserede, så der bliver behov for at bevare det gode forhold til de kreditgivere, som der er afdraget til i det forgange år,« siger Jørgen Cæsar Jensen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.