Mikkeller er tidens mest hypede danske mikrobryggeri. Arla Unika er mejerikoncernens flagskib inden for gastronomisk innovation.
Nu tager de to producenter hul på et nyt kapital – sammen.
De to producenter har i fællesskab udviklet to oste, der bruger det øllets smage og teknikker.
Samarbejdet udspringer af venskabet mellem Mikkellers ejer, Mikkel Borg Bjergsø, og osteudvikler hos Arla Unika Mads Østergaard-Clausen.
De første spæde skridt til samarbejdet blev taget allerede i foråret 2014, hvor Arla Unika i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2014 som et forsøg præsenterede fire oste med forskellige Mikkeller-øl på ingredienslisten.
Siden er samarbejdet blevet formaliseret og resulterer nu i en øl-infuced blåskimmelost med det mundrette navn Twenty Thousand Leagues samt osten Cheasy Simcoe, der bedst kan beskrives som en spiselig IPA. De to Mikkeller Arla Unika-oste lanceres i en kort periode i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2015, som afholdes 1.-2. maj.
De to oste vil være til salg i Arla Unikas butik i torvehallerne. Både Arla Unika og Mikkeller satser på at samarbejdet vil resultere i flere produkter løbende.
Faktaboks
Mikkeller, der er kåret til et af verdens bedste bryggerier, blev stiftet i 2005. I dag findes bryggeriets øl på mere end 40 markeder. Mikkeller står også bag en række ølbarer verden over.
Arla Unika startede i 2002 i et samarbejde med danske topkokke om at levere oste til danske gourmetrestauranter. Siden er produktporteføljen udvidet – og nogle af ostene kan i dag også købes i udvalgte forretninger samt i Arla Unikas egen butik i Torvehallerne.
Kommentarer