Nu kan malkerobotten overvåge brunst og drægtighed

DeLaval lancerer pr. 1. januar 2020 ny egenskab til malkerobot-sortimentet.

DeLaval udvider sin serie af VMS-malkerobotter med den nye DeLaval VMS V310.

Den nye model indeholder en ny funktion i form af DeLaval RePro, der automatisk opdager brunst og drægtighed under malkeprocessen. Det skriver DeLaval i en pressemeddelelse.

Den nye model VMS V310 er bygget på basis af VMS V300, der blev lanceret i 2018. Funktionerne DeLaval InControl, DeLaval PureFlow og DeLaval InSight er standard på begge systemer, mens funktio9nen DeLaval RePro udelukkende er en del af VMS V310. DeLaval VMS V300 kan dog opgraderes til DeLaval VMS V310.

RePro-funktio9nen giver ifølge DeDaval mælkeproducenten en præcis indsigt i reproduktionsstatus på hver ko i besætningen. Brunst og drægtighed kan således opdages i realtid ved hjælp af progesteronbaserede prøver og analyser – så vel som køer, der ikke er i cyklus, som de burde.

Den nye funktion giver landmænd mulighed for at spare både tid og omkostninger til at styre reproduktion og uønskede tomdage, fremhæver DeLaval.

DeLaval VMS V310 er ifølge DeLaval det første malkesystem, der automatisk påviser drægtige køer. Det kan resultere i sundere køer og reducerede dyrlægeomkostninger, da køer bliver drægtige på det rigtige tidspunkt med flere produktive laktationer, lyder det fra malkeudstyrgiganten.

“Med VMS V310 er robotten ansvarlig for 90 procent af vores opgaver. Tidligere havde vi brug for ultralyd, men med Repro bruger vi det nærmest ikke mere, da systemet fortæller os, når en ko er drægtig”, fortæller den franske mælkeproducent Christian Legret, der ejer en DeLaval VMS V310, i pressemeddelelsen.

Det nye DeLaval VMS malkesystem V310 kan fås fra 1. januar 2020.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.