Ny kampagne vil forbedre kvaliteten af dansk mælk

Mælkekvaliteten skal løftes på de danske bedrifter. Det vil Seges katalysere med ny kampagne.

Rådgivning om mælkekvalitet er altid vigtigt. Det er ikke kun noget, man opsøger, når der er noget galt.

Den tanke vil L&F, Kvæg, med hjælp fra Seges gerne plante hos en langt større del af de danske mælkeproducenter.

»For rigtig mange mælkeproducenter er der penge at hente direkte ind på bundlinjen ved at forbedre mælkekvaliteten. Derfor har vi i Kvægs bestyrelse besluttet at sætte ekstra fokus på bedre mælkekvalitet«, siger Christian Lund, formand for L&F, Kvæg.

Brug teknikernes viden

Kampagnen ’God mælk og bedre bundlinje’ rulles ud i disse dage, og Seges håber, at flere vil søge hjælp hos mælkekvalitetsrådgiverne. De ligger inde med en enorm viden om mælkekvalitet, malkning og malkeudstyr, og så er de uvildige.

Ifølge Bent Nielsen, afdelingschef for Veterinær- og kvalitetsforhold hos Seges, skal der bygges oven på teknikernes gode erfaringer med at hjælpe mælkeproducenterne.

»Men jeg håber også, at flere mælkeproducenter vil agere proaktivt på mælkekvalitet, så de ikke først ringer, når det står skidt til. Alle burde tage deres sidste mælkeafregning og se, om de er tilfredse. Hvis ikke, er der penge at hente på at blive bedre«, siger han.

Undervisning

Foruden at gennemgå eksisterende malkeanlæg kan teknikerne også undervise i korrekt malkning, ligesom de i følge Bent Nielsen kan give en second opinion ved valg af nyt malkeudstyr.

Faktaboks

Det ser teknikerne på:

  • Mælkens bakteriologiske kvalitet 
  • Indretning af malkecenter og instruktion i korrekt malkning
  • Teknisk afprøvning af malkeanlæg og køletanke
  • Forbedring af yversundhed

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.