Ny majssort kan ændre fodringsstrategi
Nu tester vi gødning fra køer for at se om dent-majs vitterlig er bedre end flintmajs.

Af Niels Justesen, kvægrådgiver, Sagro

Majs er godt kvægfoder, men det forudsætter selvfølgelig, at kernerne ikke går hele gennem koen uden at blive fordøjet.

Den nye sort fra Corteva, kaldet P7034, skulle netop have sin fordel i, at stivelsen er let tilgængelig for koen lige efter høst (mere melet og blød), og majsen kan tåle at blive høstet ved en tørstofprocent på 32 til 38. Der er altså et længere vindue til høst. I en fransk afprøvning af P7034 fandt man en reduktion af spildt stivelse på 33 procent.

Det er selvfølgelig interessant, om der gælder det samme herhjemme, og det er vi ved at finde ud af. Sammen med Seges tager vi gødningsprøver i to besætninger for at se, om der kommer færre kerner og dermed mindre stivelse ud med gødningen, når man fodrer med den ene frem for den anden type majs. Afprøvningen i de 2 besætninger skal betragtes som indledende forsøg, der kan give indikationer på eventuelle effekter.

P7034 er en majs af dent-typen, mens de sorter, der normalt vokser i Danmark, er en krydsning mellem dent-typen og flint-typen.

Vi har i perioder set flere kerner i gødningen i starten af sæsonen, og det vil vi gerne være fri af, for det er lig med dårligere foderudnyttelse. Hvis P7034 lever op til det, den lover, kan man fodre med den type majs tidligt i sæsonen, for eksempel fra høst og frem til jul, og gå over til de almindelige sorter senere. Det vil sige, at man kan lave et system, hvor man f.eks. dyrker mellem en fjerdedel til en tredjedel af sit areal med en dent-majs og skifte over senere.

Hvis udnyttelsen af foderet er bedre, er der penge i det.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.