Ny model for beregning af hvor meget plads køerne har
En ny metode skal vurdere, hvor meget plads køerne skal have, og tager blandt andet højde for, hvis man bygger med større gangarealer end krævet.

Forskere fra England har lavet en ny metode til at udregne, hvor meget plads køerne har, fordi de mener at den traditionelle metode ikke er defineret præcist nok og forvirrer landmanden, skriver Farmers Weekly.

Den traditionelle metode for at udregne, hvor meget plads køerne har, er at tage de områder, hvor køerne ikke enten ligger, går eller spiser.

Det vil sige de arealer, der ikke har med foderbordet at gøre, og som ikke er forbindelsesveje, og altså inde- og udeområder, hvor køerne kan bevæge sig frit.

Den traditionelle metode tager derfor ikke højde for, hvis man laver brede forbindelsesveje, som giver et godt flow i stalden.

Den nye metode beregner det areal, køerne har uden det lovbestemte arealkrav for foderarealer og bevægelse og uden sengebåse. Altså tager den nye metode med i beregningerne, hvis man har lavet bredere gangarealer og har udendørsarealer.

Arealet udregnes fra formlen: (Total areal per ko x 0,83) – (sengebåseareal per ko x 1,28) – 0,79.
Vær opmærksom på. at disse tal er fra England, og kan ske at skulle rettes til ud fra danske krav.

Plads og velfærd

Forskerne er i gang med at sammenligne to grupper af køer. Et hold får tre kvadratmeter per ko og den anden gruppe får seks kvadratmeter målt med ud fra den nye metode.

Køerne vil i blive vurderet ud fra reproduktion, produktion, adfærd og sygdom, herunder haltheder og yverbetændelse.

Resultaterne vil være ude næste år, og hvis mere plads viser en positiv effekt, vil forskerne undersøge hvor meget plads en ko kræver for at få den optimale velfærd.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.